'Laat luchtvaartmaatschappijen landingsrechten verhandelen'

Luchtvaartmaatschappijen moeten op Schiphol start en landingsrechten aan elkaar kunnen verkopen. Dat werkt veel beter dan regels opstellen om vakantiemaatschappijen te dwingen naar Lelystad Airport te verhuizen.

Luchtvaartmaatschappijen moeten op Schiphol start en landingsrechten aan elkaar kunnen verkopen Beeld ANP
Luchtvaartmaatschappijen moeten op Schiphol start en landingsrechten aan elkaar kunnen verkopenBeeld ANP

Daarvoor pleit topman William Vet van Easyjet Nederland. De Britse maatschappij is met bijna zes miljoen passagiers in het afgelopen boekjaar de nummer twee van Schiphol.

"We willen altijd uitbreiden, maar we zijn beperkt op Schiphol," zegt Vet dinsdag, na de presentatie van de jaarcijfers van Easyjet in Londen. "De luchthaven zit nu zo goed als vol, dat gaat volgend jaar helemaal spelen. Volgend jaar is daardoor relatief weinig groei, maar we verwachten dat het aantal passagiers toch nog 5 procent groeit door grotere vliegtuigen in te zetten."

Het aantal zitplaatsen in de standaardtoestellen die Easyjet op Schiphol gebruikt, de Airbus A320, gaat met zes omhoog naar 186 door alle zitplaatsen iets dichter op elkaar te zetten. "Daarnaast krijgen we vanaf volgend jaar zomer een groter type in de vloot, de A321 met 235 stoelen. Die zal allereerst worden ingezet op de vluchten tussen Londen en Amsterdam."

Regeltjes
Maar groei van het aantal vluchten of bestemmingen is volgens hem nagenoeg uitgesloten. Easyjet wil volgens Vet graag bestemmingen en vluchten toevoegen, maar loopt aan tegen de regeltjes die verbieden dat de kostbare start- en landingsrechten (slots) verhandeld kunnen worden.

"Het nieuwe kabinet moet haast maken door het mogelijk te maken dat wij slots kunnen kopen van andere maatschappijen. Daardoor wordt de capaciteit op Schiphol veel eerlijker verdeeld dan nu het geval is. Het vorige kabinet heeft gezegd er naar te kijken. Maar er moet nu een inhaalslag worden gemaakt."

Deze zomer pleitte ook onderzoeksbureau SEO, dat is gelieerd aan de UvA, voor slothandel. Volgens SEO is de handel in vliegrechten 'een subtielere en minder conflictueuze aanpak' dan de regels die het vorige kabinet dreigde in te voeren om bepaalde activiteiten - vakantieverkeer voorop - straks naar Lelystad Airport te dwingen.

Sinds 2008 mogen van de Europese commissie slots worden verkocht, wat op luchthaven als London Heathrow en Gatwick al grif gebeurt. Zo kocht Easyjet drie jaar geleden 323 slots op Gatwick van de Britse regiovlieger Flybe. Nog deze zomer kocht KLM 124 slots van regiovlieger Cityjet op London City Airport zodat het zelf naar het stadvliegveld kon gaan pendelen.

Vliegboycot
Nederland verzet zich tot nu tegen slothandel, omdat het de verdeling van landingsrechten door de onafhankelijke slotcoördinator doorkruist. Alleen het doorschuiven van slots naar dochtermaatschappijen (zoals van KLM naar Transavia) is toegestaan. Vorige maand bleek het ook mogelijk dat KLM vliegrechten overdroeg aan een Russische vrachtmaatschappij, nadat Rusland met een vliegboycot dreigde.

De opbrengst van slothandel kan fors zijn. Zo verkocht SAS eerder dit jaar vier slots op Heathrow voor 75 miljoen euro. Volgens SEO zullen vooral vakantiemaatschappijen en regiomaatschappijen bereid zijn hun rechten voor goed geld te verkopen, of te ruilen, en daardoor eerder geneigd zijn met een flinke zak geld naar Lelystad te vertrekken of hun rechten in piektijden tegen betaling inruilen voor slots daarbuiten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden