'Laat alleen vliegmaatschappijen die zich aan regels houden toe'

Luchtvaartmaatschappijen die op Nederlandse vliegvelden willen landen, moeten zich houden aan de Nederlandse regels. Daar moet bij de uitgifte van start en landingsrechten ('slots') in het vervolg rekening mee worden gehouden.

Afgelopen vrijdag voerde personeel van Ryanair actie in EindhovenBeeld anp

Dat vraagt Tweede Kamerlid Cem Laçin (SP) aan minister Cora van Nieuwenhuizen (luchtvaart). Hij vraagt daarom dinsdag een spoeddebat aan.

De maatregel is een antwoord op de stap die Ryanair gisteren nam. De maatschappij sluit zijn basis in Eindhoven waardoor nu 40 piloten en 100 cabinemedewerkers in onzekerheid zitten, maar blijft de vluchten gewoon uitvoeren vanaf andere vliegvelden. Ook de Ryanairvluchten op Schiphol vinden plaats vanuit andere bases: Dublin en Malaga.

Volgens de vakbonden probeert Ryanair zo het verzet tegen de maatschappij te breken. Afgelopen vrijdag werd onder meer in Nederland gestaakt door medewerkers van de maatschappij.

'Te lang weggekeken'
Volgens Laçin heeft het kabinet te lang weggekeken van de arbeidsproblemen bij Ryanair. "Er is sprake van schijnzelfstandigheid, van mensen die onderbetaald worden. Daarnaast is er een angstcultuur en sprake van intimidatie. Dat blijkt wel weer uit deze stap."

Laçin probeert al langer de coalitie zo ver te krijgen dat er maatregelen worden genomen. "Op deze manier wordt een maatschappij als KLM, die wel keurig de Nederlandse wetten en regels volgt, beconcurreert door maatschappijen die ze aan de laars lappen. Dat hebben we eerder gezien bij luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten."

Of het - ook vanwege Europese regels - mogelijk is om arbeidsrechtelijke voorwaarden te stellen bij de uitgifte van slots is onduidelijk. "Maar de minister zou dat nu moeten onderzoeken."

Mondige werknemers
Ook vliegersverbond VNV wil dat het kabinet ingrijpt. "De ministeries van Sociale Zaken en Infrastructuur moeten voorkomen dat Ryanair op deze manier van mondige werknemers afkomt," aldus Joost van Doesburg. "Anders heropent Ryanair over een halfjaar Eindhoven weer vrolijk als basis, met nieuw personeel dat geen actie durft te voeren."

VNV heeft begin september al een verzoek tot handhaving ingediend bij de ministeries van Infrastructuur en dat van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Of de bonden ook juridische stappen overwegen om de sluiting van Eindhoven te voorkomen, laten ze nog even in het midden.

''In Nederland gevestigde luchtvaartmaatschappijen moeten aan de Nederlandse arbeidswetten voldoen die een goede bescherming bieden aan medewerkers,'' aldus minister Cora van Nieuwenhujzen van luchtvaart bij de presentatie van een Europees verbond 'om de rechten van luchtvaartpersoneel te beschermen.''

Dat zou ook zo moeten zijn voor Nederlands vliegpersoneel dat voor buitenlandse budgetmaatschappijen werkt. Maar in de praktijk blijken deze werkgevers regelmatig de randen van de wet op te zoeken. Het is goed dat we nu een alliantie hebben van zes gelijkgestemde landen die hun handtekening zetten onder eerlijke arbeidsomstandigheden.''

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden