Review

La vie moderne ****

null Beeld

Bioscoop: Filmmuseum. The Movies
Regie: Raymond Depardon

La vie moderne is het derde deel van de plattelandsserie van de Franse fotograaf en filmmaker Raymond Depardon, zelf een kind van de campagne, het ruige en onbarmhartige gebied van de Ardèche en de Cevennes. In de eerste twee delen (Profils paysans: L'approche uit 2001 en Profils paysans: Le quotidien uit 2005) leerden we al een aantal van de stugge bewoners van het platteland kennen. Hun leven is nooit makkelijk geweest, maar als de moderne tijd nadert en de laatste generatie van de oude boeren begint uit te sterven, moeten velen zich afvragen hoe het verder moet met hun boerenbedrijf, hun land met al die uitgesleten sporen en de kuddes die beheerd moeten worden.

La vie moderne bestaat uit een aantal ontmoetingen met boerenfamilies, met wie Depardon in de loop der jaren een vertrouwensband heeft opgebouwd. De band, gesmeed met eindeloos geduld en een grote liefde voor deze mannen en vrouwen, brengt Depardon aan de keukentafel, het enige rustpunt in het boerenleven. Elke ontmoeting begint met een lange scène waarin we over golvende heuvels en kronkelige weggetjes op de boerderij afrijden.

Centraal in La vie moderne staan de stokoude broers Marcel (88) en Raymond (83) Priat uit het gehucht Le Villaret dat in de bergen boven Lyon ligt. Zoals de mannen daar aan hun keukentafel zitten met hun handen om de koffiemok, zijn ze net zo knoestig en weerbarstig als het landschap waar ze nog elke dag met hun kuddes doorheen trekken. Ze beheren de boerderij samen met hun neef Alain, een oude bekende van Depardon, die het eindelijk gelukt is een vrouw aan de haak te slaan.

Deze vrouw, een 'stadse' uit Le Havre, is de broers een doorn in de het oog. Misschien omdat ze een buitenstaander is (ze is de enige figuur in de hele film die het landschap 'schitterend' noemt), misschien omdat ze haar niet vertrouwen met hun erfgoed.

Er komen meer families langs en overal is de opvolging een probleem. Veestapels worden verkocht en de aard van het landschap en de dorpjes begint te veranderen. Weides verwilderen en dorpjes worden opgekocht door de ultieme buitenstaanders, Britten en Nederlanders die hier hun tweede huisje krijgen. Dat is het onontkoombare moderne leven, waar Depardon in de titel ironisch aan refereert.

La vie moderne staat op zichzelf, maar als 'boerentrilogie' is de serie van Depardon een monument geworden, voor het plattelandsleven en de documentaire film, waarin met liefde en compassie afscheid van een manier van leven wordt genomen. De teraardebestelling had niet in betere handen kunnen zijn. (MARK MOORMAN)

www.advitamdistribution.com

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden