Review

La Turner swingt alle sceptici de tent uit

Tina Turner in de GelreDome: bijna zeventig is ze alweer, maar ze zingt en danst alsof griep en ouderdom niet bestaan. Foto EPA/Robert Vos Beeld
Tina Turner in de GelreDome: bijna zeventig is ze alweer, maar ze zingt en danst alsof griep en ouderdom niet bestaan. Foto EPA/Robert Vos

Ruim een week geleden zei Tina Turner twee concerten in Engeland af vanwege griep en stemproblemen. De bijna zeventigjarige zangeres moest rust nemen. Dus toch slijtage en ouderdom? Toch één keer te veel een comeback gemaakt? Niks daarvan. Ze stond alweer op het podium in Parijs en zaterdagavond wachtte in Arnhem een vol GelreDome op de zangeres.

Binnen enkele minuten veegt Tina Turner alle scepsis aan de kant. Ze daalt vanaf een plateau langzaam af naar het podium. De muziek is vanaf het begin opzwepend. Vier jonge danseressen wervelen over het podium en Tina Turner sluit er naadloos bij aan. Ze zingt Steamy windows alsof griep en ouderdom niet bestaan. Goed, ze is wat zwaarder, maar haar zwarte glitterpakje doet niet potsierlijk aan. Integendeel.

De spectaculaire opening maakt meteen duidelijk wat vanavond de bedoeling is. Show en entertainment, glitter en glamour in hoog tempo. Met Tina Turner als dansend, messcherp zingend en stralend middelpunt. Hits aan de lopende band in twee uur en twee sets. Met slimme pauzes, zoals na de tweede song als Tina zich uitgebreid laat bejubelen.

De show is uitgekiend opgebouwd. Veel vaart in het begin met krakers als River deep, mountain high, Acid queen en Private dancer. Soms verdwijnt Tina Turner van het toneel voor een omkleedsessie annex rustpauze. Dan nemen de muzikanten het over, of een zangeres of vier jongens die acrobatische scènes spelen. Zo knabbelt Tina Turner handig een hoop minuten af van de zuivere speeltijd. Maar wat geeft het?

Na de lange pauze keert de band terug voor vier nummers, zittend in een semi-akoestische opstelling. Op de videoschermen koketteert Tina Turner met haar ontmoetingen met David Bowie, Eric Clapton en de Rolling Stones. De songs zijn rustig en dat is slim getimed.

Het publiek wacht geduldig, wetend waartoe Tina Turner in staat is en overtuigd van de naderende, spetterende finale. Die bestaat uit Golden eye, The best en Proud Mary, maar wordt onderbroken door een irritant lang voorstellingsrondje. In de toegift zweeft Tina Turner op een plateau aan een zwenkarm over de voorste rijen. Ze hangt ver voorover alsof ze nog een keer maximaal wil genieten van haar publiek.

Het is knap dat je als zeventigjarige popartiest nog zoveel muzikale risico's durft te nemen. Dat je als het ware je eigen bestaan op het spel durft te zetten. Maar als je zo'n ervaren podiumtijger bent als Tina Turner, dan kan dat gewoon. En kun je die verwachting moeiteloos waarmaken. (ROB CHEVALIER)

Tina Turner, zaterdag 21 en zondag 22 maart in GelreDome, Arnhem.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden