La Rive is Michelinster kwijt: 'Een donderslag bij heldere hemel'

La Rive in het InterContinental Amstel Hotel is zijn Michelinster kwijt. General manager Anita Bos is er kapot van.

Het Amstel HotelBeeld anp

Het chique restaurant aan het water droeg de ster al sinds 1994, en het werden er zelfs tweemaal twee (eerst onder Robert Kranenborg, daarna onder Edwin Kats). Maandag werd bekend dat het restaurant de ster kwijtraakt.

Na 23 jaar geen ster meer voor La Rive. Had u dit zien aankomen?

Bos: "Absoluut niet. We hadden hier geen enkele aanwijzing voor. We draaien eigenlijk een heel goed jaar in La Rive, en andere gidsen als Gault Millau en Lekker waren onverminderd positief. We hoorden zelfs hier en daar geruchten dat we er misschien in aanmerking voor kwamen om weer een tweede ster te krijgen. Maar dit... Het was een donderslag bij heldere hemel, een verschrikkelijke schok."

Wanneer hoorde u het ?
"Michelin belde mij vlak voor de bijeenkomst in DeLaMar. Het was niet echt een gesprek, meer een mededeling: 'We moeten u helaas op de hoogte stellen van slecht nieuws.' En dan moet je die keuken in om het de mannen en vrouwen daar te vertellen. Terwijl je weet dat die verschrikkelijk hard werken, met zo veel liefde en kennis. Zo'n boodschap wil je natuurlijk eigenlijk niet brengen."

Hoe werd daar gereageerd?
"Er waren acht koks aan het werk en na het slechte nieuws zat iedereen in eerste instantie wezenloos voor zich uit te staren. Daarna reageerde iedereen verschillend, zoals dat gaat bij slecht nieuws. De een begint te huilen, de ander klapt dicht."

"De emoties gieren door je heen: hoe kan dit? Wij horen toch gewoon een ster te hebben? Hoe kán dit nou? Op een gegeven moment zei iemand: we moeten dit omzetten in een motivatie om nog beter ons best te doen. En toen overheerste ook wel weer de trots. Je moet toch verder."

Het lijkt me moeilijk na zo'n klap 's avonds gewoon te draaien.
"We hadden gewoon een volle zaak, en ook nog een grote partij. Het was ook een manier om je eraan te herinneren dat je het uiteindelijk allemaal voor de gasten doet. En we hebben zo veel hartverwarmende reacties gekregen, van gasten en collega's. Het was mooi om te horen dat gasten zeggen: we blijven komen, voor ons houden jullie die ster. Dat motiveert ons om nog harder aan de slag te gaan."

Bent u niet ook heel erg boos op ­Michelin?
"Aan boosheid heeft niemand iets. Ik ga Michelin vanmiddag bellen om een afspraak met ze te maken. We willen natuurlijk heel graag weten wat er is gebeurd, wat hen heeft bewogen. Ik hoop dat ze ons dat zo ­precies mogelijk kunnen vertellen."

"Het allerbelangrijkste is dat onze gasten tevreden zijn. Maar zo'n Michelinster is ook gewoon heel erg belangrijk - voor de koks, maar ook voor het hotel. Dat is waarmee je bewijst wat je waard bent. We gaan er alles aan doen hem zo snel mogelijk weer terug te winnen."

Lees ook: Dit zijn de Amsterdamse restaurants met een of twee sterren

Dezelfde tekst

Wijnjournalist Cuno van 't Hoff begon maandag meteen een relletje op sociale media door de Michelingidsen van vorig en dit jaar naast elkaar te leggen: de tekst over La Rive bleek namelijk precies hetzelfde, inclusief spelfout, als die van vorig jaar. Alleen ontbreekt in de nieuwe gids dus die ster.

Hiermee rijst opnieuw de vraag over hoe zorgvuldig Michelin nu eigen­lijk te werk gaat: op hoeveel bezoeken is het ontvangen of wegnemen van een ster nu eigenlijk gebaseerd? Hoe nauwkeurig wordt de gids geschreven?

Michelin houdt de kaken vooralsnog stijf op elkaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden