KvK: 30 km in centrum, maar geen fietspaden

Kamer van Koophandel: ''Het centrum is niet bedoeld voor doorgaand verkeer. Bereikbaarheid staat voorop, en dat kan best met dertig kilometer.'' Foto ANP Beeld
Kamer van Koophandel: ''Het centrum is niet bedoeld voor doorgaand verkeer. Bereikbaarheid staat voorop, en dat kan best met dertig kilometer.'' Foto ANP

AMSTERDAM - De Kamer van Koophandel Amsterdam wil van de gehele binnenstad een dertigkilometerzone maken, maar dan zonder vrijliggende fietspaden. Het dertigkilometerplan is opmerkelijk omdat juist uit de hoek van het bedrijfsleven onlangs felle kritiek klonk toen een dertigkilometerzone ter sprake kwam.

De centrale boodschap van het rapport van de Kamer met aanbevelingen om de stad bereikbaar te houden klinkt een stuk vertrouwder in de oren: 'De gemeente moet niet nog meer maatregelen nemen om het autoverkeer uit de stad te weren.' Dat is volgens de Kamer onwenselijk én onnodig.

De Kamer becijfert dat het autogebruik in de stad de laatste jaren al met 25 procent is afgenomen. Nu komt slechts zeven procent van de bezoekers van het centrum met de auto. Ter vergelijking: in andere steden is dat gemiddeld een kwart.

''Daar komt bij dat mensen die wél met de auto komen, gemiddeld aanzienlijk meer besteden dan andere bezoekers,'' zegt Ton Geuzendam van de Kamer. ''Die groep is dan ook van groot belang voor de stad.''

De Kamer maakt zich grote zorgen over de bereikbaarheid van de stad. ''De komende jaren worden allerlei projecten uitgevoerd, maar wij missen een plan waardoor de stad tijdens en na die projecten goed bereikbaar blijft,'' zegt adviseur Ellen Jacobs van de Kamer. ''Wij vrezen dat alles straks muurvast staat.''

Daarom heeft de Kamer zijn visie op de bereikbaarheid van de stad nog maar eens uiteengezet. In een notendop: de vlotte doorstroming in de stad verloopt via de centrumring langs de Singelgracht. Daar mogen auto's vijftig kilometer per uur rijden en wordt het verkeer door strepen en stoplichten in goede banen geleid.

Het gebied binnen de Singelgracht zou dan een dertigkilometerzone moeten worden. Geuzendam: ''Het centrum is niet bedoeld voor doorgaand verkeer. Bereikbaarheid staat voorop, en dat kan best met dertig kilometer.''

Hij pleit ervoor de scheiding tussen verkeerssoorten op te heffen. ''Dus geen vrijliggende fietspaden, drempels en stoplichten op elke straathoek. Door fietsers en auto's één rijbaan te laten delen, moeten ze elkaar in de gaten houden en wordt vanzelf veiliger en langzamer gereden.'' Geuzendam is dan ook niet bang dat automobilisten de verlaagde snelheidslimiet massaal aan hun laars zullen lappen.

Hoeveel een en ander kost heeft de Kamer van Koophandel niet berekend. Jacobs: ''We willen nu vooral proberen de gemeente aan het denken te zetten.'' (JASPER KARMAN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden