Plus Blikvangers

Kunstwerk Tectona Grandis weerspiegelt de wolken

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme ­beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Dit keer: Tectona Grandis.

33 granieten schijven met de omvang van een boomstam staan voor evenveel bomen. Beeld Carly Wollaert

Bij voorkeur wordt je bezoek aan het kunstwerk Tectona Grandis vergezeld door stapelwolken, misschien wat vliegtuigstrepen. Dit werk op het Ecuplein bestaat uit grote granieten schijven die hoog zijn gepolijst waardoor ze de wolken weerspiegelen. Bij een heldere hemel valt er niet veel te reflecteren.

Wel zie je dan de Latijnse benamingen van bomen die Marinus Boezem in het graniet liet graveren. Alsof het grafzerken zijn voor wilgen, iepen en palmen. De eerste schijf die je vanaf de tramhalte tegenkomt, markeert de tectona grandis, de veelgekapte teakboom.

Divers fantasiebos
Boezem selecteerde de namen van de 33 bekendste bomen en zorgde dat de diameters van het graniet min of meer overeenkomen met de formaten van de genoemde soorten. De ginkgo biloba (Japanse notenboom) is groter dan de phoenix dactylifera (dadelpalm), die weer groter is dan de pinus patula (Mexicaanse treurden).

De bomen zelf zijn natuurlijk niet zichtbaar, maar je kunt je voorstellen dat vanuit deze granieten boomstammen 33 bomen de lucht in groeien. Met enige fantasie roept dat het beeld op van een divers bos en kun je dus in een nieuwbouwwijk fantaseren over een nieuw woud, gemaakt van eeuwenoud natuursteen.

Boezem werkte al eerder met gegraveerd graniet. In 1992 stapelde hij voor de Universiteit Wageningen tien vergelijkbare boomschijven op elkaar, en drie jaar later plaatste hij tien schijven in evenzoveel hofjes in Hasselt.

Enkele van Boezems lievelingsonderwerpen komen hier aan bod: bomen, lucht en spiegelingen. Die laatste twee thema's gebruikte Boezem afgelopen winter ook in de Oude Kerk: een gebroken spiegel reflecteerde het gewelf. Het trok je blik van beneden naar boven en weer naar beneden.

Washingtonia filifera
De populus nigra italica, de Italiaanse populier, heeft vreemd genoeg geen steen kregen op het Ecuplein, terwijl die boom toch door Boezem vaak in zijn werk wordt gebruikt. Voor zijn bekendste werk, De Groene Kathedraal, liet hij namelijk Italiaanse populieren planten volgens de plattegrond van de kathedraal van Reims.

In de groene Flevopolder staan de bomen als zuilen strak in het gelid, in tegenstelling tot de ongelijkmatig verspreide schijven op het betonnen plein in de voormalige Middelveldsche Akerpolder.

De washingtonia filifera (Californische waaier­palm) is trouwens aan de wandel gegaan, iemand heeft het platronde graniet verschoven. De gemeente onderzoekt nog hoe dat heeft kunnen gebeuren en zal de palm weer op zijn oorspronkelijke plek plaatsen.

Bekijk het overzicht met alle blikvangers uit deze serie.

Tectona Grandis

Sinds 2000
Kunstenaar Marinus Boezem
Waar Ecuplein

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.