Kunstvervalsers hebben vrij spel

Kunstvervalsers dreigen vrij spel te krijgen. Experts worden steeds huiveriger de authenticiteit van werken in twijfel te trekken, uit angst voor claims.

Volgens Lionel Logchies, eigenaar van The Art House, zijn de Appels die hij verkoopt, allemaal echt. Beeld Floris Lok
Volgens Lionel Logchies, eigenaar van The Art House, zijn de Appels die hij verkoopt, allemaal echt.Beeld Floris Lok

Bovendien durven instanties die waken over het erfgoed van grote kunstenaars, nu vaak geen certificaten van echtheid meer af te geven, zegt Miety Heiden, de in Amsterdam opgegroeide vicepresident van Sotheby's in New York. 'Dat geldt nu al voor Andy Warhol, Jean-Michel Basquiat en Keith Haring. Zij gooien de deur dicht uit angst voor rechtszaken. Bij bekende kunstenaars kunnen de claims enorm oplopen.'

Wie in Nederland wil controleren of werk van deze Amerikaanse kunstenaars authentiek is, zal daar een hele klus aan hebben, zegt Heiden. 'De experts die daarover uitsluitsel kunnen geven, zijn in Nederland niet te vinden. Wie zoiets koopt, is overgeleverd aan de handelaar.'

Gesgineerde Warhols
Het wordt heel lastig echt van vals te onderscheiden, zegt galeriehouder Nico Delaive, die vaak twijfelachtige werken ziet opduiken. 'Met de nieuwste technieken is alles na te maken. Om de Brillodozen van Warhol is een heel groot schandaal geweest. Nu zie je op internetveilingen met grote regelmaat gesigneerde Warhols. Omdat het toch niet te controleren is.'

In Nederland stunt galerie The Art House op de Amsterdamse Koninginneweg, die de laatste maanden paginagrote krantenadvertenties plaatste, met enorme kortingen op werk van onder anderen Appel en Warhol. Kunstexperts noemen, onafhankelijk van elkaar, diverse Appels uit zijn collectie 'zeer twijfelachtig'.
Volgens Lionel Logchies, eigenaar van The Art House, zijn de Appels die hij verkoopt, allemaal echt. 'Ze zijn afkomstig uit de collectie van de erven-Appel. Die documentatie heb ik in mijn bezit.'

De Nederlandse kunsthandel prijst zich door gebrek aan enige zelfregulering uit de markt, vindt kunsthistoricus en galeriehouder Willem Baars. 'In Frankrijk en Duitsland zijn ze veel strenger. Daar wordt valse kunst meteen uit de handel gehaald. Hier moet een vervalser eerst op heterdaad worden betrapt.'

Lees vandaag in Het Parool: Picasso voor 1200 euro, tja...

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden