Plus

KunstRAI laat zich niet kisten door kritiek

Hoogstaand of lifestyle, avant-garde versus cross-over, rekkelijk tegenover precies? Nee, op de KunstRAI kan het allemaal, wat Wim van Krimpen er ook van zegt.

De KunstRAI biedt voor elk wat wils: gelikte fotografie, een verdwaalde Armando, theepotten van Klaas Gubbels, stillevens en stadsgezichten.Beeld ANP

Galeriehouder Rob Malasch zucht. "Dat Wim van Krimpen roept dat er alleen maar topgaleries op zijn Art Fair staan moet ie vooral doen; niemand anders doet het voor hem. Dat hij dit tweederangs vindt zal mij een zorg zijn; ik sta al ruim twintig jaar tevreden op de KunstRAI."

Afgelopen zondag eindigde de tweede editie van de Amsterdam Art Fair, hedendaagse kunst in een tent op het Museumplein met ruim vijftig 'topgaleries' uit binnen- en buitenland, georganiseerd door oud-museumdirecteur Wim van Krimpen.

Woensdagavond opende de Duitse ambassadeur, Z.E. Franz Josef Kremp, de 32ste editie van de KunstRAI, de langstlopende beurs voor hedendaagse autonome en toegepaste kunst in Nederland. Oprichter Van Krimpen is nog altijd lid van het Comité van Aanbeveling, maar dat let hem niet zijn oudste kindje een beetje te stangen. Er was in Amsterdam dringend behoefte aan een kwalitatief hoogstaande kunstbeurs, aldus Van Krimpen, 'zijn' KunstRAI is verworden tot een 'lifestyle-beurs'.

Opbouw van de 32ste editie van de KunstRAIBeeld ANP

Intolerant
Kunsthistoricus Mark Slegers, verantwoordelijk voor de inhoud van de KunstRAI, herkent zich niet in die kwalificatie. "Bij lifestyle denk ik aan tassen en horloges. Wij presenteren kunst voor een breed publiek, de lokale galerie naast internationaal opererende namen. Zo heeft iedere beurs zijn eigen doelgroep. De Amsterdam Art Fair richt zich op de avant-garde, jonge kunstenaars van de Rijksakademie. Leuk, maar heel Amsterdams. Bij ons staan ook galeries uit Maastricht en Groningen. We brengen niet alleen beeldende kunst, maar ook cross-over, zoals juwelen. Dat veroordelen vind ik gevaarlijk, dat heeft iets intolerants." Met een knipoog: "Wij zijn de rekkelijken, zij de preciezen."

Hij heeft de KunstRAI de afgelopen jaren omgevormd tot een festival, zegt Slegers. "Dat was nodig; we willen niet alleen het cultureel correctie publiek bereiken, maar ook jongeren. Daarom hebben we hier foodtrucks staan, er is een beeldentuin, we verkopen kunst voor een goed doel, én we hebben een hippe backstage-presentatie van broedplaats WOW uit Bos en Lommer. Met Focus Berlin herleeft een oude traditie om buitenlandse galerieën uit te nodigen."

De KunstRAI biedt voor elk wat wils: gelikte fotografie, een verdwaalde Armando, theepotten van Klaas Gubbels, stillevens en stadsgezichten, Jeroen Bosch-epigonen en Gustav Klimt-navolgers, veel (half)naakt vrouwelijk schoon, heel veel keramiek en juwelen. Fontana Gallery presenteert de fotoserie Along the Yangtze van Ruben Terlou, bij Okker Art Gallery hangt een schilderij van Karel Appel.

Ten opzichte van de vorige editie valt vooral de mintgroene kleur van de loper tussen de stands op. En de huisstijl van Mart. Warmerdam - conform de gewenste identiteit: positief, inspirerend, levendig.

Niks huisvlijt
Inspirerend en levendig zijn vooral WOW en de Kersentuin: tussen duizenden buxusboompjes toont Annelien Kers van de Kers Gallery op de Lindengracht keramiek van zeventien aanstormende talenten en gevestigde namen: "Keramiek kampt met een negatief imago. Gebakken klei wordt vaak tuttig bevonden en geassocieerd met huisvlijt. Onzin." De weldadig vormgegeven presentatie, met spectaculaire beelden en installaties van onder anderen Tanja Smeets en Vika Mitrichenko bewijst haar gelijk.

Rob Malasch gaf als lid van de vernieuwde advies- en selectiecommissie ruimte aan jonge én oude tekenaars, schilders, (mode)ontwerpers en beeldhouwers. Hij toont houtskool­tekeningen van Ron Amir, houten, keramieken potjes van Geert Lap, kartonnen tasjes en schoenen uit de 3D-printer van Winde Rienstra, Paradiso-stills van de Amsterdamse fotograaf Max Natkiel en Londense foto's van Chris Shaw. "Het wezen van een beurs is dat je begeerte creëert," zegt Malasch. "Begeerte voor dingen die je nog nooit eerder gezien hebt."

KunstRAI. T/m 5 juni in de RAI, Hal 7, entree R

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden