Kunstproject gooit eeuwige roem en schop onder de kont in de verkoop

Wat kost een onsje moederliefde, erkenning van je vader of een schop onder de kont? Bij de Laatste Winkel, een Amsterdams kunstproject in de vorm van een pop-up winkel, zijn dit soort immateriële zaken te koop.

De pop-up winkel wil immateriële zaken aan de man gaan brengen. Beeld De Laatste Winkel

Van 10 tot en met 17 december worden in de winkel aan de Haarlemmerdijk 41 immateriële zaken verkocht die door kunstenaars en theatermakers tastbaar gemaakt zijn.

Mensen die een eenzame kerst tegemoet gaan, kunnen bijvoorbeeld een telefoon kopen waarbij altijd een luisterend oor klaarzit aan de andere kant van de lijn. En wie de beste wil zijn, vindt er een spel waarbij regels, verloop en beloningen kunnen worden bepaald - en waarbij de koper dus altijd beter dan anderen zal zijn.

Hamburgerstamper
Een van de oprichters van De Laatste Winkel is freelancer tekstschrijver en scenarist in opleiding Robin van Gelder. 'Twee jaar geleden kreeg een vriend van mij een hamburgerstamper voor zijn verjaardag. Dat riep ontzettend veel vragen bij mij op. Het is een apparaat waar je een stuk gehakt in doet, met als resultaat een heel nauwkeurig ronde hamburger. Mijn eerste reactie was: waar zijn we mee bezig dat dit kennelijk bestaat? Toch vond ik het mooi dat hier kennelijk behoefte aan is, en dat er mensen keihard aan de slag zijn gegaan om zo'n ding te maken.'

Met zijn vrienden Sebastiaan van Lunteren en Joost Stoof zat Van Gelder vervolgens vaak en lang aan tafel. 'We vonden het mooi dat er zoveel dingen te koop zijn, maar misten tegelijkertijd een heleboel immateriële zaken. Terwijl dat toch dingen zijn waar je het normaal gesproken voor doet.'

Zo ontstond De Laatste Winkel. Het project kreeg die naam omdat de makers willen uitzoeken wat er gebeurt als écht alles te koop is. 'Het is bedoeld als een voltooiing van het consumentisme. Hierna is alles er. Dat gaan we vieren. Met een knipoog.'

Wat de gek...
Maar hoe bepaal je de prijs van een immaterieel iets, zoals eeuwige roem? Van Gelder: 'We gaan echt producten verkopen. We hebben een samenwerking met de Rietveld academie en de Dutch Design Academy in Eindhoven, ook andere kunstenaars hebben zich aangesloten. Voor zover dat gaat met zo'n gek voorstel natuurlijk. Het is een beetje wat de gek er voor geeft.'

Al die spullen zijn vanaf donderdag te vinden in een heuse winkel, bekostigd door het Amsterdamse Fonds voor de Kunsten en donateurs. 'We willen iets duidelijk maken, maar ik hoop van harte dat we niet acht dagen lang zure bekken staan te trekken. We willen mensen wijzen op de humor van om je heen kijken. We willen ze laten zien dat alles dat we nodg denken te hebben er al is. Ik zie een moeder voor me die een Playstation voor haar zoon koopt in de hoop op een beetje liefde, en dan ziet dat ze bij ons die liefde gewoon los kan kopen.'

Dinsdag 15 december gaan kunstenaars en wetenschappers 's avonds in De Laatste Winkel in debat over het thema #allesistekoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden