PlusMode

Kunstenaarsduo Lernert & Sander: 'We vinden het leuk om lui te ontwerpen'

Dankzij de humoristische, heldere boodschap die ze uitdragen, kloppen LVMH, Kenzo, COS en Hermès aan bij kunstenaarsduo Lernert & Sander. Hun nieuwste vinding: de wallentas.

Lernert Engelberts (l) en Sander Plug dragen de bril die ze ontwierpen voor Ace & TateBeeld Ace & Tate

Ze leerden elkaar ruim tien jaar geleden kennen doordat ze op een feestje dezelfde lelijke sportschoenen droegen. "Qua kleur een beetje de binnenkant van een zieke mossel. Gekregen van Nike omdat we werden gezien als early adopters, de voorloper van de blogger."

"Twee vrouwen in hetzelfde is een mode-faux pas, maar bij mannen werkt het juist verbindend," zegt Lernert Engelberts (39) in hun studio in Amsterdam-Oud-West.

Sander Plug (47) praat vanuit Berlijn via Facetime mee. Het duo werkt momenteel aan tien films voor producten van een groot techbedrijf en een opdracht voor Honda.

Vorig weekeinde waren ze in New York waar ze een ander project bespraken ("We zijn zo internationaal joh!"). En onlangs kregen ze een staande ovatie na een lezing tijdens de Design Indaba in Kaapstad, een conferentie waar de top van de designwereld bijeenkomt.

"Die lezing ging over copycats," zegt Plug. "We kwamen op in lange blauwe gewaden en toonden voorbeelden van onze copycats - sommigen letterlijk frame-voor-framekopieën van ons werk. Aan het einde kwam er een gospelkoor op, allen in dezelfde gewaden, dat letterlijk de tekst zong die wij per e-mail aan copycats sturen."

Engelberts: "Waarin we zeggen dat we ze vergeven. Want wat moet je met bitterheid? Daar heb je geen reet aan." Maar uiteindelijk zijn de heren ze natuurlijk wel publiekelijk aan het shamen.

Engelberts en Plug creëren conceptuele films, foto's en installaties, gekenmerkt door een sobere artdirection en aangedreven door subtiele humor. Daarbij gaan ze op zoek naar de hoogst mogelijke esthetisering van simpliciteit. "We vinden het leuk 'lui' te ontwerpen, want waarom iets opnieuw uitvinden als het er al is? Het gaat ons vooral om communiceren van het idee."

Plug: "Het idee dat je eigenlijk aan een mogelijke opdrachtgever niet durft te presenteren. Waar altijd wel een soort cheek of scherpte aan zit."

Zwarte brillen
Zo stortten ze zich voor de Bijenkorfetalages vorig jaar op het last season-gevoel. Engelberts: "Zo zielig dat een product na drie maanden alweer passé is. Resultaat was een begrafenistafereel waarbij vele zwarte brillen naar die handtas in een soort van doodskist kijken. Farewell van de afgedankte designertas in de sale."

Pop-upmode

Modeontwerper Mattijs van Bergen (van onder andere de Van Goghjurk voor Máxima) opende woensdag een pop-upstore in de Huidenstraat 13, die vijf dagen openblijft. Zo wil hij meer vrouwen kennis laten maken met duurzame, hoogwaardige mode.

Een privéafspraak in zijn studio blijkt voor velen een te grote stap. “Ik wil de drempel verlagen met Fit & Bubbels met Mattijs.” De winkel is nog dit weekend open (11.00-19.00 uur).

Kiki Niesten met de wallentas, waarvoor ze model stondBeeld -

Bij het nummer Coffin poser van hardcorepunkduo Aux Raus maakten ze een clip waarbij ze het cliché van de begrafenis met een plak cake na afloop uitvergrootten door een reuzencake in een doodskist te bakken.
Engelberts is geschoold als regisseur, Plug als industrieel ontwerper-artdirector; een specifieke rolverdeling is er niet.

Engelberts: "Een lastige vraag. Het is bijna of je vraagt wie zet er koffie en wie is het genie? Kijk, ik ben geen industrieel ontwerper zoals Sander, ik krijg een impuls en wil het dan meteen uitvoeren. Sander zoomt na zo'n impuls eerst even uit, kijken of het idee wel klopt of werkt. Dat is wat wij doen. Eigenlijk zeggen we de hele dag tegen elkaar: waarom verzinnen we dit? Als we daar geen goed antwoord op hebben, doen we het niet."

Onlangs lanceerden ze een bril voor Ace & Tate. De randen van een bestaand montuur werden aangescherpt voor een cartoonesk effect. Het idee: emotie teruggeven aan de drager die zijn mening of emotie normaliter achter een zonnebril verstopt. De bril werd voorzien van twee donkere stippen/pupillen, geïntegreerd in het frame, de rolling eyes.

Eerder maakten ze het parfum Everything voor conceptstore Colette in Parijs, opgebouwd uit samples van alle 1400 geuren die dat jaar werden uitgebracht.

Engelberts: "30.000 euro vroegen we ervoor. Belachelijk. Maar de eigenaar van Colette dacht de fles dan júíst weg te kunnen zetten bij één of andere prins uit Dubai. En dat was ook bijna zo, want iemand wilde er graag twee (!) voor op de schoorsteen. Maar dat ging niet door, want het was een one-off."

Plug: "Ik heb nog wel geprobeerd aan te schurken tegen een directielid van Dior, toevallig aanwezig in dezelfde ruimte. Ik vroeg of ik hem een proefflacon mocht aanbieden." Engelberts: "Totaal cold shoulder."

Designerwalhalla
Nu is er de geniale Bag Bag, vorige week tijdens de Tefaf in Maastricht prominent in de etalage van designerwalhalla Kiki Niesten. Een knipoog naar de hectiek van de modewereld, een tas gebaseerd op de vorm van de wallen die vroeg of laat onvermijdelijk ontstaan onder de ogen van de modemens.

Kiki Niesten stond - heel stoer - zelf model, de leersoort heeft 'eenzelfde patina en structuur als haar huid', de rimpels bepaalden waar de opbergvakken kwamen.

"Eigenlijk vielen Kiki's wallen best mee," zegt Engelberts. "Als we het ontwerp op Sanders wallen hadden gebaseerd, was het een Phillip Lim-weekendtas geworden." Plug: "Totaal!"

Peter Paul Huf

Op 17 maart 2016 overleed Peter Paul Huf, zoon van de beroemde fotograaf Paul, die zich toelegde op het hoogwaardig afdrukken van werk van fotografen.

Om zijn leven en werk in herinnering te houden opent zondag de expositie Hommage aan Peter Paul Huf, met werk van vele fotografen die met hem hebben samengewerkt, onder wie Anton Corbijn, Nico Koster, Andy Tan en Patricia Steur.
Jaski Gallery t/m 9 april.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden