KRO mag Ryanair inzage materiaal weigeren

Het KRO-programma Brandpunt Reporter hoeft vliegmaatschappij Ryanair geen inzage te geven in de interviews die de actualiteitenrubriek hield met medewerkers van het bedrijf. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam bepaald. Ryanair wilde het ruwe materiaal van de uitzendingen van eind vorig jaar en begin dit jaar bekijken, omdat zij stelt dat de verhalen niet kloppen.

Beeld anp

In twee afleveringen klapten gezagvoerders en piloten van het vliegbedrijf anoniem uit de school over omstreden bezuinigingsmaatregelen. Zo zouden toestellen van Ryanair met zo min mogelijk brandstof vliegen en worden medewerkers de lucht in gestuurd terwijl ze ziek of oververmoeid zijn. De van oorsprong Ierse vliegmaatschappij meent dat zij ten onrechte wordt beschuldigd van het in gevaar brengen van de vliegveiligheid en stapte naar de rechter om inzage in het beeldmateriaal af te dwingen.

In een tussenvonnis stelt de rechtbank dat de KRO de beelden niet hoeft vrij te geven, omdat Ryanair dan de identiteit van de klokkenluiders kan achterhalen. Het bedrijf heeft volgens de rechter niet kunnen aantonen dat zijn belangen zodanig groot zijn, dat een dergelijk grove inbreuk op de persvrijheid is gerechtvaardigd.

Over de (on)rechtmatigheid van de uitzendingen wordt verder geprocedeerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden