Kritischer omgaan met media

Cathy Spierenburg, projectleider crossmediale concepten en media-educatie bij de Nederlandse Publieke Omroep. Foto ANP/Olaf Kraak Beeld
Cathy Spierenburg, projectleider crossmediale concepten en media-educatie bij de Nederlandse Publieke Omroep. Foto ANP/Olaf Kraak

AMSTERDAM - Het Mediawijsheid Expertisecentrum, dat alle Nederlandse burgers wijzer met media wil leren omgaan, bestaat een jaar en viert dat met de themaweek 'Lekker beroemd'. In het eerste jaar van het bestaan heeft het Mediawijsheid Expertisecentrum geïnventariseerd wat en door wie al aan 'mediawijsheid'-educatie wordt gedaan. Het goede nieuws: er werden 178 initiatieven geteld. Het slechte nieuws: men weet van elkaar niet waar men mee bezig is en er is weinig geld, kennis en menskracht om de initiatieven in de markt te zetten.

''Nu worden alle evenementen bij ons gemeld en kunnen ze eventueel landelijk worden uitgerold,'' zegt Cathy Spierenburg. ''Een bibliotheek in Middelburg kan beeldschone dingen doen op het gebied van media-educatie. Dat hoeven anderen dan niet zelf uit te vinden.''

Cathy Spierenburg, sinds ruim een jaar projectleider crossmediale concepten en media-educatie bij de Nederlandse Publieke Omroep, is kwartiermaker bij het expertisecentrum. Ook het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum, de Vereniging Openbare Bibliotheken, Kennisnet en ECP, platform voor 'eNederland', zijn bij de oprichting, vorig jaar mei, betrokken.

Het centrum is opgezet op verzoek van de ministers Ronald Plasterk (Media) en André Rouvoet (Jeugd en Gezin) en moet 'de Nederlandse burger' leren en stimuleren bewuster, kritischer, actiever en veiliger om te gaan met media. Voor de oprichting is vorig jaar 500.000 euro beschikbaar gesteld; dit jaar en in 2010 krijgt de organisatie een miljoen euro.

Het expertisecentrum maakt en verspreidt zelf geen lesmateriaal, maar brengt betrokkenen bij elkaar om kennis te delen en projecten te realiseren. Het eerste jaar lag de focus op jongeren, ouders en leerkrachten. ''Maar dat kunnen volgend jaar senioren zijn,'' zegt Spierenburg, oud-netmanager van Z@pp en Z@ppelin, de jeugdkanalen van de publieke omroep. Het centrum, dat loketten moet krijgen in bibliotheken en het Instituut voor Beeld & Geluid, moet uiteindelijk een vraagbaak worden, waar mensen informatie kunnen vinden voor ouderavonden of onderzoek.

In het kader van de themaweek Lekker beroemd is vandaag een krant verschenen die gratis verkrijgbaar is in scholen en bibliotheken. In de krant gaat veel aandacht uit naar internet en televisie. ''Daar worstelen ouders het meeste mee. Ze hebben vaak geen weet wat hun kinderen daar zien en doen. Als ik op een ouderavond een compilatie van tien minuten televisie en internet laat zien, en dan hoef ik niks te manipuleren, zegt iedereen: 'Dat is niet waar'. Maar dat is het wel, en nog maar tien minuten in plaats van de twee uur die kinderen televisie kijken per dag. Internet en televisie hebben de meeste invloed op het gedrag van jongeren, omdat ze deze media het meest gebruiken en deze steeds interactiever worden. Internet en televisie roepen geregeld op iets te doen. Dat doen kranten, tijdschriften en radio minder.''

Het is lastig de effecten van de inspanningen van het Mediawijsheid Expertisecentrum te meten, erkent Cathy Spierenburg. ''Maar je neemt aan dat als er meer over wordt gepraat, mensen bewustere keuzes maken.'' (ELINE BESSELINK)

www.mediawijzer.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden