Kritiek VVD op plannen bijtelling auto

De VVD heeft harde kritiek op de plannen van partijgenoot en staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën voor de fiscale bijtelling van leaseauto's. Volgens de liberalen in de Kamer gaan de voorstellen van Wiebes veel te ver, wordt de elektrische auto te veel bevoordeeld, de leaserijder benadeeld en daarmee de 'hardwerkende Nederlander gepakt'.

Redactie
Staatssecretaris Wiebes van financiën. Beeld anp
Staatssecretaris Wiebes van financiën.Beeld anp

Wiebes wil de uitstootnormen voor de fiscale bijtelling van leaseauto's per 2016 aanscherpen om de belastinginkomsten op peil te houden. De belastingverlagingen voor schone auto's hebben de schatkist over de periode 2008-2013 al 6,4 miljard euro gekost. Dat meldt het FD.

Het plan wordt door de liberalen als 'heel erg links' gezien. Ze willen de komende 2 weken komen tot een aanzienlijke aanpassing. 'Dit is geen goed plan zoals het er nu ligt, dit kan niet', zei VVD-Kamerlid Helma Neppérus maandag bij BNR.

Bijtelling

Wiebes wil met ingang van 2016 de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor (semi-)elektrische auto's afschaffen. Ook verdwijnt de bijtellingscategorie van 4 procent. Volledig elektrische auto's komen in 2016 in de bijtellingscategorie van 7 procent. Semi-elektrische/hybride leaseauto's (uitstoot van maximaal 50 gram) komen in dat jaar in de 14 procentcategorie te vallen.

De bijtelling is het geld dat zakelijke rijders aan de overheid moeten betalen als ze de auto ook privé gebruiken. Het bijtellingspercentage wordt berekend over de nieuwprijs van de auto en moet bij het inkomen worden opgeteld om de inkomstenbelasting vast te stellen.

Wiebes wil met ingang van 2016 de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor (semi-)elektrische auto's afschaffen. Beeld ANP
Wiebes wil met ingang van 2016 de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor (semi-)elektrische auto's afschaffen.Beeld ANP

Schoonste van Europa

Door de belastingmaatregelen behoort het Nederlandse wagenpark tot het schoonste van de Europese Unie. Voorheen behoorde Nederland nog tot de middenmoot.

De komende vijf jaar stijgen de fiscale 'auto-inkomsten' vermoedelijk weer licht, maar die zijn moeilijk voorspelbaar. Zo zijn in de periode tussen 2011 en halverwege 2012 bijna 200.000 auto's meer verkocht dan op basis van de economische groei destijds verwacht mocht worden.

De Tweede Kamer debatteert vandaag voor het eerst met Wiebes over diens Belastingplan.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden