Kritiek op herinrichting Badhoevedorp na sloop oude A9

Het laatste verkeer reed vrijdagavond over de 'oude A9': de weg is een kilometer opgeschoven om van Badhoevedorp één dorp te maken. Toch is het de vraag of de leefbaarheid zoveel toeneemt.

Het is vanaf zaterdag afgelopen met de oude A9.Beeld anp

Feestelijk was het, dat vooral. Een bus vol Badhoevedorpers, een koord met blikjes aan de achterbumper vastgemaakt, was vrijdagavond het laatste officiële motorverkeer dat van de oude A9 gebruikmaakte. Na miljoenen auto's is het met ingang van vandaag afgelopen met de rijksweg die - door de hoge geluidsschermen - niet alleen claustrofobische gevoelens opriep bij veel automobilisten, maar ook een heel dorp in tweeën sneed.

Een kilometer zuidelijker loopt ie nu: de A9 draait met een fijne zwaai om Badhoevedorp heen in plaats van er dwars doorheen. En dat biedt kansen voor de mozaïekkern die het dorp nu is: Badhoevedorp kan weer één worden, ongedeeld en onverveerd. Weg wegjekkeren, talud afgraven en de toekomst kan beginnen.

Ingedikt dorp
Zou je zeggen. Want Badhoevedorp dreigt in verregaande mate een ingedikt dorp te worden, zo lijkt het. De ruimte die vrijkomt als de weg 'geamoveerd' is, is deels ten prooi gevallen aan veropbrengsting: om het verplaatsen van de A9 terug te verdienen zullen huizen en kantoren verrijzen op plaatsen die nu groener dan groen zijn.

En dat stemt, naast de blijdschap over de verplaatsing van de snelweg, zeker ook zorgelijk, zeggen ze onder meer bij de Vereniging Dorpsraad Badhoevedorp. Het Wandelbos bijvoorbeeld. Nu is dat nog een echt bos, aldus Anne Marie Kamevaar. "Daar wordt nu flink gesnoeid en gerooid. Er is inmiddels al veel groen gekapt. Wat wij terugkrijgen is een plek vol huizen en een park."

Beeld JV/Het Parool

Compensatiegroen
Door de economische situatie van de laatste jaren is veel van de aanleg van nieuw groen uit de plannen verdwenen, zegt Kamevaar namens de Dorpsraad. "Voor het terugplanten van compensatiegroen wordt twintig jaar genomen. Dat is een hele generatie! Terwijl de belasting van het leefmilieu door fijnstof en geluid ook na de omlegging de komende jaren alleen maar zal toenemen."

Daar is de gemeente Haarlemmermeer, waar Badhoevedorp onder valt, het niet in die mate mee eens. Een woordvoerder benadrukt vooral dat het verplaatsen van de A9 het dorpsgevoel zal versterken en uiteindelijk zal leiden tot 'een prettiger leven voor alle inwoners'.

Inderdaad, aldus de woordvoerder: er worden veel extra huizen gebouwd, ook op plekken waar nu nog bos is, sportvelden worden verplaatst en bedrijventerreinen uitgebreid. "Alles wat we doen kost geld, de kosten moeten natuurlijk wel gedekt worden. Maar het wordt fantastisch."

Dorpsraad kritisch
De Dorpsraad is kritisch en schreef een eigen plan over de toekomst van Badhoevedorp. Beide partijen zijn in overleg, constructief tot dusver. Het resultaat mag geen lullig en minimaal groen worden.

In de woorden van Kamevaar: "Dit moet een plek zijn waar jong en oud ook in de toekomst goed kunnen wonen en werken."

Nieuwbouw in 'Aerdenhout onder Aalsmeerbaan'

De oude A9 is de laatste jaren onhoudbaar geworden: twee keer twee rijbanen over een weg die dusdanig smal is dat verbreding geen optie was. Tegelijk wordt de weg ernstig overbelast met 97.000 voertuigen per dag. De nieuwe A9 heeft in beide richtingen een rijstrook meer, is zes kilometer lang en wordt aangesloten op het drastisch aangepakte Knooppunt Badhoevedorp.

Badhoevedorp, nu nog een kern van 12.000 inwoners, zal de komende jaren worden uitgebreid met 1775 nieuwe woningen, waar naar verwachting zo'n 4000 mensen komen te wonen. Veel woningen zijn in het duurdere segment, waardoor oudere dorpsbewoners soms spreken over 'Aerdenhout onder de Aalsmeerbaan', verwijzend naar de landende en opstijgende vliegtuigen op Schiphol, waarvan het grondgebied een kilometer verder begint.

De werkzaamheden zullen nog vele jaren in beslag nemen. In juni is het oude tracé van de snelweg ook nog de locatie voor zomerfestival Noway A9. Er komen foodtrucks, bandjes en een springkussen. De organisatoren zien het vooral als 'een feestje voor de gemeenschap' voor wie de weg meer dan veertig jaar voor veel hinder heeft gezorgd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden