ADE2015

Kris Kross Amsterdam: 'Nu buiten de landsgrenzen doorbreken'

Met de tweeduizend nationale en internationale dj's tijdens Amsterdam Dance Event (ADE) is het voor de liefhebber lastig kiezen. Het Parool stelt u voor aan vier Amsterdamse topacts. Vandaag de eerste: Kris Kross Amsterdam.

Vlnr: Yuki Kempees (28), Jordy Huisman (31) en Sander Huisman (35).Beeld Catharina Glogowski

Qua leeftijd zijn de mannen van Kris Kross Amsterdam de status van talent wellicht al ontstegen. Toch is de huidige formatie van het dj-trio pas sinds de zomer van 2014 bij elkaar. De broers Jordy en Sander Huisman begonnen eerder, mc Yuki Kempees sloot ruim een jaar geleden aan.

De interesse voor muziek was er al vroeg: vader Huisman had een dancing in Castricum waar de twee broers plaatjes draaiden. Sander: 'In 2011, het jaar dat Jordy en ik serieus begonnen, bestond de clubscene in Amsterdam voornamelijk uit house en techno. Wij hebben gedacht: dit is niet onze muziek. Wij wilden meer terug naar de nineties r&b-sound. Denk aan Michael Jackson en R. Kelly.' Het was het gat in de markt waar Jordy en Sander naar zochten. 'Er waren ook wel hiphopfeesten, maar dat was dan weer meer urban - minder dansbaar. Daar konden we nog wel iets aan toevoegen.'

Club Up
Ook de vriendengroep van de broertjes Huisman was wel te porren voor feestjes met andere muziekstijlen dan house en techno. Na veel gepraat bleek Club Up bereid de jongens een kans te geven. 'Alle 250 kaarten waren uitverkocht, wel 236 aan onze vrienden, maar dat deerde niet.' Omdat er toch ook een feestnaam op de affiches moest komen te staan, werd Kris Kross gekozen - een ode aan een Amerikaans rapduo dat onder die naam zijn hoogtijdagen vierde in de jaren negentig. 'Bovendien staat het voor onze stijl: r&b, hiphop, funk, soul, house, trap, allemaal kriskros door elkaar.' Het was dan wel bedoeld als naam voor een enkel feestje; vanaf dat moment werd het duo geboekt onder de naam Kris Kross Amsterdam.

Vooral de feesten die gehost worden door Kris Kross, eens in de drie à vier maanden in De Marktkantine, zijn populair en altijd snel uitverkocht. In november 2014 verhuisde het feestje van het trio - Yuki Kempees was inmiddels toegevoegd als mc - al vrij snel van de Chicago Social Club op Leidseplein (met een capaciteit van 800 bezoekers) naar De Marktkantine op de Jan van Galenstraat (capaciteit van 1800). 'Sindsdien is De Marktkantine ons thuishonk.'

Eclectiek
Tijdens ADE keert Kris Kross echter terug in de Chicago Social Club. Yuki: 'Jordy en ik hebben nog wel een soort van technotijdperk gehad waarin we veel naar feestjes gingen. Sander heeft dat minder gehad. ADE was eigenlijk nooit zo ons ding, maar de laatste jaren is dat toch wel veranderd. Er zijn veel meer eclectische feesten met verschillende muziekstijlen. Iets meer melodische, interactieve en dansbare muziek. Dat is in ons genre natuurlijk een prettige ontwikkeling.' De gemiddelde leeftijd van bezoekers van de feesten van Kris Kross Amsterdam ligt redelijk gelijk aan die van de dj's zelf: het begint meestal pas halverwege de 20, en gaat al gauw richting de dertig en hoger.

In Amsterdam is de naam van het trio inmiddels wel gevestigd, durven ze vast te stellen. 'Onze eerste plaat werd binnen no-time 1 miljoen keer beluisterd op Spotify. We hebben op Mysteryland een eigen podium gehost en op Open Air gestaan. Nu is het aan ons de taak om ook buiten de landsgrenzen door te breken.

De eerste stappen om op meer regelmatige basis in het buitenland te draaien, zijn inmddels genomen. Onlangs heeft Kris Kross Amsterdam bij Anna Agency getekend, waar bijvoorbeeld ook DJ Hardwell is aangesloten. 'Voorheen deden we alle boekingen altijd zelf. Nu proberen we via deze weg een volgende stap te zetten. En de houdbaarheid van een dj? Je ziet dat Tiësto ook weer helemaal opleeft en Diplo is één van de grootste rising stars van dit moment en loopt tegen de veertig. Volgens mij kunnen wij nog een hele tijd vooruit.'

MysterylandBeeld Kris Kross Amsterdam
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden