Update

Kraft doet miljardenbod op chocoladeproducent

De Britse chocoladeproducent Cadbury heeft het bod van Kraft verworpen. Foto Roboppy Beeld
De Britse chocoladeproducent Cadbury heeft het bod van Kraft verworpen. Foto Roboppy

LONDEN - Het Amerikaanse levensmiddelenconcern Kraft Foods, eigenaar van onder meer chocolademerk Milka en Philadelphia-smeerkaas, biedt 16,7 miljard dollar (11,6 miljard euro) voor de Britse chocoladeproducent Cadbury.

De Britten hebben het bod verworpen, zo werd maandag bekend. Ondanks de weerstand van Cadbury laat Kraft het bod op tafel liggen. ''We hopen met het bestuur van Cadbury op constructieve wijze te onderhandelen met als doel tot een aanbevolen transactie te komen'', aldus Kraft-bestuursvoorzitter Irene Rosenfeld.

Het bod van Kraft (omgerekend 10,2 miljard pond sterling) bestaat uit contanten en eigen aandelen. Per aandeel Cadbury biedt het concern 300 pence in contanten en 0,2589 nieuw aandeel Kraft. Dat komt neer op een premie van 31 procent op de slotkoers van Cadbury afgelopen vrijdag.

De combinatie Kraft en Cadbury heeft een omzet van ongeveer 50 miljard dollar. ''Een wereldwijde powerhouse in snacks, snoepgoed en snelle maaltijden met een buitengewone portfolio van leidende merken in de wereld'', aldus Kraft.

De overname kan volgens Kraft in potentie leiden tot jaarlijkse kostenbesparingen van 625 miljoen dollar voor belastingen.

Kraft is na het Zwitserse Nestlé het grootste levensmiddelenbedrijf ter wereld en is ook bekend van Lu, Toblerone en Côte d'Or. Cadbury maakt onder meer Dairy Milk-chocolade en Stimorol-kauwgum.

Het in Northfield, Illinois, gevestigde Kraft is sinds maart 2007 een zelfstandig bedrijf, nadat het werd losgekoppeld van het Amerikaanse concern Altria Group. Kraft nam in 2007 de koekjesdivisie (met merken als Lu, Cracotte en Tuc) over van het Franse Danone voor 5,3 miljard euro.

Cadbury bracht in mei vorig jaar zijn Amerikaanse frisdrankendivisie (met merken als 7UP en Dr Pepper) naar de beurs om zich te kunnen richten op zijn snoepactiviteiten. In 2005 verkocht het concern zijn Europese frisdrankentak (met merken als Orangina, Schweppes en Oasis) aan een groep durfkapitalisten.

Op de beurs in Londen steeg het aandeel Cadbury maandagochtend met bijna 38 procent in waarde. Beleggers denken dat Kraft het bod gaat verhogen. (ANP)

Bron foto:Roboppy

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden