Kosten bankieren stijgen fors

null Beeld

AMSTERDAM - Dit jaar stijgen bij veel banken de kosten voor een betaalrekening, pinnen in het buitenland of een creditcard. Voor de Consumentenbond is de maat vol.

De Consumentenbond wil dat zo snel mogelijk een einde komt aan de hoge kosten die veel banken rekenen voor hun betaaldiensten, zo meldde de organisatie vandaag bij de presentatie van een onderzoek naar de kosten.

''We betalen vaker met onze pinpas en internetbankieren op grote schaal. De besparingen die daarmee gepaard gaan, moet de klant terugzien in de kosten,'' zegt directeur Bart Combée.

Volgens hem laten de banken de kosten voor hun diensten al jaren stijgen, zonder daarvoor een goede reden te hebben. ''Nu is het echt genoeg geweest, de klant is aan zet om zijn tegeneis op tafel te leggen.''

De bond roept klanten op zich te melden en aan te geven wat zij van hun bank terug zouden willen in ruil voor de hoge kosten. Zo denkt de bond zelf aan creditrente op de betaalrekening of gratis vervanging van kapotte pinpassen als tegenprestatie.

Ook uit eerdere onderzoeken bleek dat de banken de kosten van betaaldiensten voortdurend veel sneller laten stijgen dan het inflatiepercentage.

Dit jaar stijgen volgens de Consumentenbond de kosten bij Rabobank het sterkst. Een gewone betaalrekening is dit jaar gemiddeld ruim 12 procent duurder dan vorig jaar.

Klanten met een Basispakket zijn nu ruim 50 euro per jaar kwijt. Een Riant pakket - met daarin drie betaalrekeningen en een creditcard met een ruime limiet - is zelfs 43,5 procent duurder geworden en kost bijna 70 euro per jaar.

Bij DHB Bank zijn betaaldiensten tussen de 16 en 30 procent duurder geworden, de op een na hoogste stijging.

ABN Amro houdt de prijzen dit jaar vrijwel gelijk, al is dit nog steeds de bank waar een betaalrekening het duurst is. ING biedt het goedkoopste betaalpakket, ook daar blijven de kosten van vergelijkbaar niveau als vorig jaar.

Rabobank laat in een reactie weten dat de onderzoeksresultaten niet kloppen.
De Conusmentenbond zou 'appels met peren vergelijken', door voor 2010 bijvoorbeeld de duurste bij het pakket horende creditcard mee te rekenen en in 2009 juist de goedkoopste. ''Daar zijn we niet blij mee, daarom distantiëren we ons van dit onderzoek,'' aldus Milou Verhaegh van Rabobank. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden