Kookwerkplaats Kitchen Republic helpt startende kwaliteitscateraar op weg

Kitchen Republic in de Houthavens is een kookwerkplaats voor startende voedselproducenten. 'We willen hier de nieuwe Tony Chocolonely en de nieuwe Brandt & Levie hebben.'

Vanaf links Saffron Pape en Nienke van der Wal van Soup Sisters, Kitchen Republics Bart-Jan Veldhuizen, Karen O'Shea van Juice 915 en Let de Jong van Let's Salsa Beeld Dingena Mol
Vanaf links Saffron Pape en Nienke van der Wal van Soup Sisters, Kitchen Republics Bart-Jan Veldhuizen, Karen O'Shea van Juice 915 en Let de Jong van Let's SalsaBeeld Dingena Mol

Er is nog verbeeldingskracht voor nodig, maar wie in de grote, lichte ruimte staat in het oude postsorteergebouw van het Hemterrein - herkenbaar aan z'n kikkergroene kopse kant - kan zich al een beetje voorstellen hoe het zal zijn: zoemende en puffende ovens, piepende wekkers, kletterende mixers en heel veel messen die ritmisch tikken op hakblokken.

Aan de muren gemakkelijk afneembare tegeltjes, een epoxyvloer met oplopende randen, een grote koeling, een aantal spoelbakken en achterin twee complete professionele keukens met combisteamers. 'Hier komen 22 werkbanken,' zegt ondernemer Bart-Jan Veldhuizen (28) - hij laat het zien met zijn handen - 'en hierachter alle apparatuur. Vacumeermachines, mixers, dat werk. Messen, pannen en bekkens moeten mensen zelf meenemen.'

Kleinschalig
Een foodbusiness accelerator noemen ze het in de Verenigde Staten, waar dit soort gemeenschappelijke keukens al een paar jaar bestaan. De nieuwe Tony Chocolonely, de nieuwe Brandt en Levie, dat is waar ondernemer Veldhuizen naar op zoek is. De hype van verantwoord, lokaal en vooral kleinschalig geproduceerd voedsel woedt ook in Amsterdam hevig.

Maar ketchup, limonade, brood en sushi gemaakt in de eigen keuken thuis voldoen niet aan de door de overheid gestelde hygiënenormen. 'Voor techbedrijven bestonden dit soort ondernemingenversnellers al langer. De bedoeling is de problemen waar start-ups tegenaan lopen - met marketing, contacten, financiën - te ondervangen. We bieden beginnende producenten ruimte en apparatuur, maar ook collectieve inkoop van ingrediënten en collectieve distributie. We helpen ze in contact te komen met potentiële klanten, en met de marketing.' De ondernemers betalen tussen de vijf- en negenhonderd euro per maand om onbeperkt (bij het dure abonnement 24 uur per dag) van de ruimte en diensten gebruik te maken.

Veldhuizen kwam bij toeval in een vergelijkbare keuken in San Francisco terecht: 'Een goede vriend maakte er bonbons. Ik was heel erg onder de indruk: een grote ruimte waar wel vijftig mensen druk aan het hakken en bakken waren, met keiharde muziek en een uitstekende sfeer. Iedereen helpt elkaar, dat is ook gewoon inspirerend.' De jonge ondernemer komt zelf niet uit de voedselbusiness. 'Ik heb geschiedenis en politicologie gestudeerd, maar ben altijd ondernemend geweest. Doordat ik een Amerikaans paspoort heb, kon ik tijdens mijn studie heel voordelig iPhones van Amerika naar Europa halen en hier verkopen. Daar heb ik zo veel mee verdiend dat ik een groot deel van dit project zelf heb kunnen financieren. De rest is van een investeerder.'

Businessplan
Er kwamen al meer dan zestig aanvragen van producenten, waarvan zeven per 1 mei van start gaan. Veldhuizen: 'En we hopen rond september vol te zitten, maar gaan niet overhaast te werk. We selecteren op product - geen cateraar die witte bolletjes buffetkaas en plofkip verkoopt - maar ook op businessplan. Niet iedereen die goed taarten kan maken, is ook een goede ondernemer.'

Bedrijven mogen twee jaar van de keuken gebruikmaken en moeten dan plaatsmaken voor nieuwe. 'Als een onderneming in twee jaar niet groot genoeg is om haar eigen boontjes te doppen, schort er gewoon iets aan het product of de marketing. '

Ondanks het feit dat de boel nog niet eens van start is gegaan, heeft Veldhuizen al grote plannen voor de toekomst. Eenzelfde ruimte in Rotterdam. Een verkoopluik aan de weg, waar mensen producten kunnen afhalen. 'En uiteindelijk willen we ook heel graag een winkel in het centrum, waar de spullen die hier worden gemaakt worden verkocht. Zoiets bestaat in Washington ook al.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden