Komt er straks een Arabische suikeroom of Russische miljardair op het Ajaxshirt?

Ajax moet versneld op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. Verzekeringsbedrijf Aegon stopt in 2014, een jaar eerder dan was overeengekomen. De tijd lijkt rijp voor een Arabische suikeroom of een Russische miljardair.

null Beeld ANP
Beeld ANP

Aegon steunt Ajax al gelang de sportieve prestaties met een sponsorbedrag van tien tot twaalf miljoen euro per seizoen. Ajax had daarmee één van de lucratievere sponsorcontracten in het Europese voetbal. Het economische klimaat bij Aegon en het wanbeleid bij Ajax hebben tot de herziening van het contract geleid.

Beide partijen traden gisteren naar buiten met hernieuwde contractvoorwaarden. Aegon verdwijnt in 2014 van het shirt van de landskampioen. De verzekeraar blijft daarna voor een aanzienlijk lager bedrag nog wel als partner aan Ajax verbonden.

Directeur communicatie Jan Driessen van Aegon sprak vorig jaar al twijfels uit over voortzetting van het contract. 'Toen we Ajax hebben omarmd, waren de vooruitzichten zo anders. We dachten dat we zo groot zouden worden en de wereld zouden veroveren. Dat doen we hier en daar ook, maar het tempo is heel anders geworden. Nu zouden we dat niet meer gedaan hebben', bekende hij ruim een jaar geleden al.

In de Nederlandse sportwereld stellen grote sponsors zich steeds terughoudender op. Lucratieve overeenkomsten als met Aegon lijken niet langer reëel. In het internationale voetbal neemt de invloed van Arabische investeerders en Russische miljardairs steeds meer toe. Indien Ajax zich wil kunnen blijven meten met de internationale top, lijkt de tijd rijp dat buitenlandse investeerders zich in de Arena melden.

Lees vandaag meer in Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden