Komst H&M-concept bevestigt nieuw elan van Heiligeweg

De Heiligeweg is niet meer het verbindingsstraatje met goedkopere winkels. Het begon met Scotch & Soda. Laatste aanwinst: & Other Stories.

De Heiligeweg.Beeld Mats van Soolingen

In minder dan een jaar tijd openden drie grote kledingmerken hun deuren op de Heiligeweg. Ondertussen verdween Maison de Bonneterie uit het pand op de kop van de straat, maar daarvoor in de plaats komt een Hennis & Mauritz.

En vandaag opent met veel bombarie & Other Stories hier zijn eerste Nederlandse winkel - in het pand waar tot voor kort één van de vele filialen van speelgoedreus Intertoys zat. De dure dochter van H&M bestaat pas anderhalf jaar, maar heeft een grote schare fans. Het bedrijf verwacht elke dag meer dan duizend bezoekers.

Ruim een jaar geleden kondigde het Britse kledingmerk All Saints zijn komst aan. Een dikke maand terug opende het Amsterdamse, maar internationaal bekende Scotch & Soda een tweede winkel op de Heiligeweg en ook het Franse gietijzerenpannenmerk Le Creuset streek er neer.

Grote broertje
'Het is opvallend dat de kledingwinkels aan de bovenkant van de markt voor deze plek kiezen. 'Lange tijd was de Heiligeweg niet meer dan een aanloopstraat, een weg die je moest passeren als je naar zijn grote broertje de Kalverstraat onderweg was,' zegt Jos Hesselink, onderzoeker naar de ontwikkeling van winkelgebieden bij vastgoedadviseur DTZ Zadelhoff.

Scotch & Soda begon er een paar jaar geleden met de eerste winkel. 'Dat was destijds best een risico. De Heiligeweg was niet zo druk en er is dan ook een hoop veranderd,' zegt een woordvoerder van het kledingmerk. 'Wat ons betreft op een positieve manier.'

De komst van grote merken als Apple en Hugo Boss, Cos en Abercrombie & Fitch in de Leidsestraat heeft veel veranderd, door de grotere bezoekersaantallen. 'Door de ontwikkeling van de Leidsestraat is de Heiligeweg steeds meer centraal komen te liggen in het zich uitbreidende winkelgebied van Amsterdam,' zegt Hesselink. 'Vroeger hield het op bij het Koningsplein.'

Niets te gek
De Heiligeweg kampte de afgelopen jaren met leegstand, maar de grote bedrijven sluiten langdurige huurcontracten af. 'En ze investeren enorm veel in verbouwingen, niks is te gek,' zegt straatmanager Annemarie van Lieshout.

De verbouwing van de voormalige Intertoyswinkel, die naar het Damrak is verhuisd, duurde een half jaar. 'Maar nu is het pand precies zoals wij het willen,' zegt Elke Kieft van & Other Stories. 'Dat betekent vooral veel meer licht, doordat we de ramen hebben opengebroken. Dat brengt bovendien meer leven in de Hand- en de Voetboogstraat.'

Maar de vele klanten in de straat drijven de huurprijzen op. Die variëren nu tussen de 1900 en 2400 euro per vierkante meter per jaar. Dat gaat ten koste van het karakter van de straat. Aanloopstraten zoals de Heiligeweg zijn vaak een broedplaats voor startende ondernemers en nieuwe winkelformules vanwege de lagere huurprijzen. Voor die winkels is nu weinig ruimte . 'En dat is jammer voor bedrijven met een kleinere marge,' zegt Van Lieshout. 'Kijk naar de Bonneterie.'

'Wij betalen net zo veel huur als winkeleigenaren in de Kalverstraat,' zegt Herman Schipper van juwelier Lyppens en voormalig voorzitter van de ondernemersvereniging. Hij groeide op een steenworp afstand van zijn winkel op en loopt al 54 jaar rond in het gebied. 'Maar ik ben wel blij dat de panden bezet zijn. Het is belangrijk voor de uitstraling van de straat.'


Lees vandaag (24-10) meer in Het Parool: 'Van Intertoys naar stijlvol'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden