Koffie op het werk gaat geld kosten

Betalen voor koffie op het werk wordt normaal. Koffieconcurrenten Douwe Egberts en Starbucks installeren elke dag een luxe koffiehoek bij een bedrijf. Daar moeten werknemers voor hun cappucino of latte macchiato betalen, soms wel 2,80 euro.

DE Coffee Kitchen. Werknemers betalen er een euro tot 2,80 voor koffie. Beeld DEMB
DE Coffee Kitchen. Werknemers betalen er een euro tot 2,80 voor koffie.Beeld DEMB

Starbucks heeft in Nederland sinds november vorig jaar veertig Corner Cafés neergezet bij bedrijven en instellingen. Douwe Egberts heeft sinds maart acht DE Coffee Kitchens geinstalleerd.

De koffiedrinker kan daar kiezen uit drie verschillende melanges versgemalen bonen waarmee vervolgens talloze varianten zijn samen te stellen. Starbucks biedt circa 300 verschillende variaties, DE tegen de 400. Koffiedrinkers kunnen naast verse melk en melkschuim ook zaken als vanille, mokka of frambozensiroop toevoegen of een chai latte nuttigen. DE verkoopt daarnaast losse theezakjes van dochter Pickwick.

Douwe Egberts is in Nederland al de belangrijkste leverancier voor koffie op het werk. Starbucks wil met de machines een rol gaan spelen in de professionele koffiemarkt. De Amerikanen zijn daarbij in zee gegaan met het Zwitserse Selecta, dat marktleider zegt te zijn in Europa.

'Tien jaar geleden zouden Starbuckscafés in Nederland niet hebben gewerkt,' zegt Michael Haley van Starbucks Europa. 'Nederlanders waren toen tevreden met hun filterkoffie. Inmiddels is de aandacht voor koffie veel intensiever. Ook op de werkplek wordt slechte koffie niet meer gepikt.'

Betalen
Bedrijven kiezen echter voor de goedkoopste koffie-automaten, veelal met oplospoeder. Zo ook aannemer Ballast Nedam. 'In Nederland is het normaal dat je de koffie van je baas krijgt,' zegt facilitymanager Ruud Maalderink. 'Maar de trend is ook in het bedrijfsleven dat je daarnaast gaat betalen voor kwaliteit. Dat zien we ook bij de cateraar van ons bedrijfsrestaurant. Bovendien willen mensen ook op hun werk meer beleving.'

Bij DE Coffee Kitchen betalen werknemers een euro voor een espressso of lungo tot 2,80 euro voor de meest aangeklede variaties. Bij Starbucks liggen de prijzen tussen 1,20 euro en 2,40 euro. Die opbrengst gaat helemaal naar de koffiebedrijven, niet naar de werkgever. Die bespaart geld doordat DE of Selecta het onderhoud, schoonmaak en bevoorrading van de koffiehoek helemaal voor hun rekening nemen.

Starbucks en Selecta verwachte enkele duizenden Coffee Corners neer te gaan zetten, DE wil gene cijfers noemen. 'Ik ben er heilig van overtuigd dat dit de toekomst is,' zegt Paul Schoon van DE Master Blenders. 'Maar of dit over drie, vijf of zeven jaar is ingeburgerd, durf ik niet te zeggen.'


Lees zaterdag (5-7) meer in Het Parool: 'Slechte koffie wordt niet meer gepikt'

Het Starbucks Corner Cafe bij het Europese hoofdkantoor van Crocs in Hoofddorp. Koffiedrinkers betalen er 1,20 tot 2,40 euro. Beeld Starbucks
Het Starbucks Corner Cafe bij het Europese hoofdkantoor van Crocs in Hoofddorp. Koffiedrinkers betalen er 1,20 tot 2,40 euro.Beeld Starbucks
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden