Plus

Knielen Op Een Bed Violen is een brave boekverfilming

Hoewel regisseur Ben Sombogaart erin slaagt het boek filmisch te presenteren, blijft het een brave verfilming van het boek van Jan Siebelink.

Barry Atsma als HansBeeld -

Als slechts de helft van de ruim 700.000 mensen die een exemplaar van Jan Siebelinks Knielen op een bed violen in de kast hebben staan, ook naar de film gaat kijken, kan die al als een succes worden bestempeld. Regisseur Ben Sombogaart mikt duidelijk op dat grote publiek in de keuzes die hij maakte om het verhaal van hovenier Hans, die zich ten koste van zijn gezin verliest in het streng-protestantse geloof, naar het scherm te brengen.

Siebelink baseerde zijn verhaal op zijn jeugd: het boek was een poging greep te krijgen op het geloof van zijn vader. Maar na twee lagen fictionaliseren - eerst door Siebelink zelf, vervolgens in de filmbewerking door scenarist Hugo Heinen - is van die realistische basis weinig meer zichtbaar. Dankzij de chemie tussen acteurs Barry Atsma en Noortje Herlaar blijft de relatie tussen Hans en zijn vrouw Margje, die de film centraal stelt, overeind. Maar de jeugdige koppen van de 43-jarige acteur en zijn 30-jarige tegenspeelster zijn in het slotstuk van de film moeilijk te geloven als de late vijftigers die zij spelen, hoe keurig hun haar ook grijs is geverfd.

Knielen Op Een Bed Van Violen

Regie Ben Sombogaart
Met Barry Atsma, Noortje Herlaar, Marcel Hensema
Te zien in Cinecenter, City, Eye, Filmhallen, Het Ketelhuis, Tuschinski, Cinema Amstelveen

Braaf
Sombogaart slaagt er wel in het materiaal filmisch te presenteren. Het terugkerende beeld van het knalgele Bijbeltje van Hans' vader, een lichtpunt in een verder grauwe wereld, maakt de aantrekkingskracht die het geloof op Hans heeft visueel. En een scène waarin God tot Hans spreekt, is passend overdonderend. Maar pogingen om van Josef Mieras, de prediker die Hans terug naar het 'ware geloof' stuurt, een mystieke verschijning te maken door hem plotseling te laten opduiken en verdwijnen, zijn onduidelijk uitgewerkt.

Uiteindelijk lijkt Sombogaart het niet aan te durven écht in de duisternis van Hans' geloof te duiken. Er wordt veel aan gedaan om hem sympathiek te houden, maar dat trekt eerder de angel uit het verhaal. Het hellevuur dat in de dreigende openingstitels zijn opwachting lijkt te maken, wordt verder uit de film geweerd. Het resultaat is een degelijke, maar brave verfilming, die fans van het boek ongetwijfeld plezier zal doen, maar geen nieuwe zieltjes zal winnen.

Regisseur Ben SombogaartBeeld GPD (Paul Nijhuis)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden