KLM wil met Europese groeispurt Nederlanders terugwinnen

Met komende zomer in één klap zes nieuwe bestemmingen, vaker vliegen op bestaande lijnen en splinternieuwe toestellen gaat KLM Nederlandse reizigers terughalen van concurrenten als Easyjet. Tegelijkertijd wil de maatschappij met een nieuwe groeistrategie in Europa aantrekkelijker worden voor mondiale partners.

KLM voegt komende zomer in één keer vijf nieuwe Europese bestemmingen aan haar netwerk toe, na dit jaar al met drie nieuwe Europese steden te hebben uitgebreid. Ook komt er een nieuwe intercontinentale bestemming bij. Beeld foto: klm

Dat zegt KLM-topman Pieter Elbers vandaag in Het Parool.

KLM breidt vooral haar Europese netwerk uit. De maatschappij vliegt komend zomerseizoen naar Dresden in Duitsland, Genua in Italië en Valencia in Spanje. In Groot-Brittannië, waar KLM nu al de grootste regionale maatschappij is, worden Southampton en Inverness toegevoegd. Er zit ook een nieuwe intercontinentale bestemming in de pen die later bekend gemaakt wordt.

Volgens Elbers is het tijd dat KLM Nederlandse passagiers terughaalt die de afgelopen jaren naar concurrenten als Easyjet zijn overgestapt. 'We zijn misschien de Nederlandse reiziger die binnen Europa wil vliegen iets uit het oog verloren. Maar we gaan nu marktaandeel terugpakken in Nederland. Als grootste maatschappij op Schiphol zal onze rol voor de Nederlandse markt nog belangrijker worden.'

Dat zal de passagier op Schiphol ook zien in de tarieven; van de 76 Europese bestemmingen biedt KLM er straks 38 aan vanaf 99 euro.

Antwoord
Elbers: 'Onze nieuwe groeistrategie in Europa is een antwoord op al die maatschappijen die de afgelopen jaren op Schiphol actief zijn geworden, of zijn gegroeid door in te zetten op Europese bestemmingen.'

Afgelopen zomer voegde KLM al drie Europese bestemmingen toe. 'In twee jaar is ons Europese netwerk daarmee fors vergroot,' zegt Elbers. Volgens de topman zal de maatschappij ook in de toekomst veel sneller veel meer bestemmingen blijven toevoegen. In het vervolg wacht KLM niet met een nieuwe luchttlijn tot er voldoende passagiers zijn voor drie vluchten per dag, maar start het een nieuwe bestemming met één dagelijkse vlucht.

Koerswijziging
De koerswijziging is volgens Elbers mogelijk door de bezuinigingen die KLM het afgelopen jaar heeft doorgevoerd, onder meer door sobere cao-afspraken met het personeel, een nieuwe kantoororganisatie en striktere afspraken met leveranciers.

'Onze plannen voor Europa zijn een prima voorbeeld hoe we door besparingen geld kunnen vrijmaken om te kunnen investeren in groei. Dat is ook de KLM die KLM'ers willen zien; méér dynamiek is voor deze maatschappij net zo belangrijk als besparen en investeren.'

Tegelijkertijd moet KLM door snellere groei in Europa aantrekkelijker worden voor mondiale partners, volgens de topman zowel bestaande als nieuwe luchtvaartmaatschappijen. Zo wil KLM de samenwerking met Etihad uit Abu Dhabi versneld uitbreiden en haalt het de banden met het Indiase Jet Airways aan.

Vandaag (08-12) in Het Parool: Na het zuur nu het zoet.

KLM-topman Pieter Elbers: 'Onze plannen voor Europa zijn een prima voorbeeld hoe we door de besparingen van de afgelopen tijd geld kunnen vrijmaken om te kunnen investeren in groei.' Beeld KLM
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden