Plus

KLM wil markt veroveren met achtbaan voor vracht

Na jaren malaise is KLM Cargo, de vrachttak van de maatschappij waar op Schiphol 2200 mensen voor werken, klaar met saneren. 'Het is afgelopen met banenverlies. We gaan nu investeren.'

Met het nieuwe sorteersysteem wil KLM Cargo de luchtvrachtmarkt voor webwinkelpakketten veroveren. Beeld ANP

Er klinkt een ouderwetse bel, midden in Vrachtgebouw 1. Een treintje zet zich in beweging met daarop een aantal postzakken en pakjes, langs de stellages van de splinternieuwe, 12 miljoen euro kostende sorteermachine die KLM Cargo de afgelopen negen maanden heeft gebouwd in Vrachtgebouw 1 op Schiphol-Centrum.

Als een achtbaan voor vracht worden er straks, in vol bedrijf, 2000 pakketten per uur gesorteerd, naar 70 bestemmingen. KLM wil er de luchtvrachtmarkt voor webwinkelpakketten mee veroveren.

Verhuisplannen
De machine, die twee derde deel inneemt van het oudste vrachtcomplex op Schiphol-Centrum, is volgens KLM-topman Pieter Elbers het symbool van het nieuwe KLM Cargo. "Vijf jaar geleden hadden we zo'n investering niet kunnen doen. Nu kunnen we op basis daarvan groeien. Dat stelt ons nu in staat om dit soort ­investeringen te doen."

KLM steekt 'tientallen miljoenen euro's' in cargoplannen op Schiphol-Centrum. "Deze stappen maken deel uit van investeringen in het hele bedrijf," aldus Elbers.

"We zitten na drie jaar van gemiddeld 1 miljoen euro investeringen per dag, nu op 2 miljoen euro en we gaan naar 3 miljoen. Niet alleen in hardware, maar ook in digitalisering. Dat kan na jaren van de broek-riem aanhalen, doordat we kosten wegsnijden."

De investering maakt meteen ook deel uit van de verhuisplannen op Schiphol. KLM moet er deels plaatsmaken voor de bouw van de nieuwe A-pier van de luchthaven, waarvoor vanaf augustus een deel van Vrachtgebouw 1 zal worden gesloopt.

Met de bouw van de sorteermachine in de rest van het complex is volgens Elbers het voortbestaan van de activiteiten op Schiphol- Centrum zeker tien jaar gewaarborgd. KLM en dochter Martinair handelen ook vracht af op Schiphol-Zuidoost.

1,1 miljoen ton
Het sorteerwerk wordt nu nog met de hand gedaan. "Dat is minder efficiënt en minder veilig," zegt Cargotopman Marcel de Nooijer, "en bovendien zwaar werk." Maar de nieuwe sorteermachine betekent ook dat met de verwerking van pakjes nog maar 180 arbeidsplaatsen zijn gemoeid, de helft minder dan nu.

"Maar we hebben al die mensen elders in Cargo ondergebracht. Bovendien zal met de groei van het vervoer ook het aantal arbeidsplaatsen kunnen toenemen."

In de 1,1 miljoen ton luchtvracht die KLM jaarlijks vervoert, vallen de 25.000 ton pakketjes, 22.000 ton post en 33.000 ton medicijnen in het niet. Maar de waarde is groot: het vervoer ervan is nu al goed voor de helft van de omzet van het luchtvrachtbedrijf. "Met deze installatie gaan we jaarlijks 25 procent groeien."

"E-commerce is een enorme groeimarkt," zegt De Nooijer, "Met name vanuit China naar landen als het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland. We zijn al sterk aanwezig in het vervoer tussen Europa en Azië. Alleen werden die pakketten vervolgens in Europa vaak door anderen verder vervoerd."

Volgens Elbers is de groei in Cargo van levensbelang voor het wereldwijde netwerk van KLM. Door het vrachtruim te vullen, vergroot KLM Cargo het rendement van vluchten die alleen op basis van passagiersvervoer niet rendabel zouden zijn.

Vracht in passagiersvluchten
De maatschappij gaat nu de vrachtruimte in zijn passagiersvliegtuigen veel vaker inzetten, zowel intercontinentaal als binnen Europa. "Onze toestellen vliegen naar plekken waar veel mensen wonen, plekken dus waar al die pakketten heen moeten."

De pakjes die met Europese vliegtuigen meegaan, worden via het bagagesysteem van Schiphol, waarmee ook de koffers van passagiers worden verwerkt, naar de toestellen gesluisd.

KLM gaat, met Schiphol en koerier Parcel International, de pakjes ook thuisbezorgen. "We hebben de afgelopen zes maanden proefgedraaid in Londen, Stockholm en Madrid. Vanaf september gaan we dat uitbreiden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden