KLM wil grotere Dreamliners hebben

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft een aantal grotere Dreamliners besteld bij fabrikant Boeing. De zes toestellen van het type 787-10 komen in de plaats van eenzelfde aantal exemplaren van de kortere 787-9 die aanvankelijk waren besteld.

Een Dreamliner van Vietnam Airlines. Beeld anp

KLM heeft besloten tot de aanpassing, omdat het de Dreamliner wil inzetten op bestemmingen waarop behoefte is aan meer beschikbare stoelen, zei een woordvoerster vandaag.

De 787-10, die nu nog op de tekentafel ligt, wordt 6 meter langer dan zijn kleinere broertje en biedt daardoor plaats aan meer passagiers. De langere Dreamliner doet volgens Boeing in brandstofzuinigheid nauwelijks onder voor de huidige generatie, en leidt daarmee tot lagere kosten per passagier. Daar staat tegenover dat het bereik van het toestel wat kleiner is.

De gemiddelde verkoopprijs ligt met 306 miljoen dollar per stuk ruim 40 miljoen hoger dan die van de 787-9. KLM heeft in totaal orders uitstaan voor 21 Dreamliners. De eerste twee worden in oktober en november afgeleverd, de derde volgt in februari 2016. De eerste verlengde versie wordt in 2020 verwacht, maar dat is mede afhankelijk van de ontwikkelingen bij Boeing.

De vliegtuigbouwer gaat er vooralsnog vanuit dat de 787-10 vanaf 2018 leverbaar is. Eerder dit jaar besloot KLM de levering van twee Dreamliners op de lange baan te schuiven. Reden daarvoor was de lastige financiële situatie waarin de luchtvaartmaatschappij en haar verlieslatende moederconcern Air France-KLM verkeren. Ook het Franse zusterbedrijf Air France heeft zijn plannen voor vlootvernieuwing moeten bijstellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden