KLM wil de banden met Indiaas Jet Airways verder aanhalen

De samenwerking tussen KLM en het Indiase Jet Airways wordt steeds nauwer. De twee voeren het aantal gezamenlijke vluchten tussen Nederland en India dit weekend op naar 31.

Naresh Goyal van Jet Airways en Pieter Elbers van KLM tijdens een persconferentie vorig jaar. Beeld anp

De Indiase maatschappij, die begin 2016 Brussel als Europese uitvalsbasis verruilde voor Schiphol, vliegt vanaf zondag in partnerschap met KLM naar Bangalore. KLM zelf voert dan, voor het eerst in zestien jaar, weer vluchten uit naar Mumbai (Bombay), vooralsnog drie per week.

'Hier houdt het niet bij op," zegt Harm Kreulen, directeur KLM Nederland over de vluchten die Jet Airways samen met KLM de laatste zondag van oktober start naar de Indiase miljoenenstad Bangaluru (Bangalore).

"De ambities voor nauwere samenwerking zijn er zeker. Onze relatie met Jet Airways gaat dezelfde kant op als de wijze waarop we in China samenwerken." KLM heeft al meer dan tien jaar een succesvolle joint-venture voor vluchten tussen China en Europa met de grootste Chinese maatschappij, China Southern.

Verhuizing
Jet is nog wat voorzichtiger. "We leren elkaar steeds beter kennen," zegt bestuurslid Gaurang Shetty van Jet Airways over het partnerschap met KLM. "En elk seizoen verstevigen we stapsgewijs de samenwerking, zowel met KLM als met Air France. We zijn nu nog aan het daten, waar dat toe leidt is 'up in the air'."

Anderhalf jaar geleden verruilde Jet Airways haar Europese basis in Brussel voor Schiphol. Het was een dramatische verhuizing, die een week tevoren werd opgeschrikt door de aanslagen op Zaventem, die ook slachtoffers onder passagiers en personeel van Jet eiste. Op Schiphol keerde de rust terug.

Groei
De verhuizing was vooral ingegeven door de mogelijkheid via een samenwerking met KLM om passagiers vanuit de Indiase bestemmingen Mumbai en New Delhi via Schiphol door te vervoeren naar een handvol Europese bestemmingen en de eigen doorvlucht van Schiphol naar het Canadese Toronto. Op haar beurt ging Jet die taak in India verrichten voor KLM-reizigers uit Nederland.

Beeld anp

De samenwerking is beter bevallen dan Jet, bij aanvang toch al niet pessimistisch bij de aankondiging er van, had gedroomd. Door de komst van Jet is het aantal passagiers tussen Nederland en India een kwart gegroeid. "We moesten al binnen drie maanden overstappen naar een groter vliegtuig voor onze bestemmingen in India, vanwege de groei van het aantal reizigers vanuit Europa door de overstap van Brussel naar Schiphol."

Grootste hub
Het toevoegen van een derde Indiase bestemming was volgens Gilbert George van Jet Airways niet meer dan logisch. "Bangalore is na Mumbai (Bombay) onze grootste hub in India." Het is een uitvalsbasis van de maatschappij voor het zuidelijk deel van India, met doorverbindingen naar gewilde it-bestemmingen, naast Bangalore zelf miljoenensteden als Hyderabad, Thiruvananthapuram en Chennai (Madras).

Daarbij gaat het niet alleen om de vestigingsplaatsen van it-bedrijven als Tata Consultancy, Infosys en Wipro die hun Europese vestigingen in Nederland hebben, maar ook om het vervoer van de duizenden Indiase kenniswerkers die in Nederland zijn neergestreken. "We zagen de afgelopen anderhalf jaar al op onze vluchten heel veel vraag naar doorverbindingen naar it-steden als Bangalore en Hyderabad vanuit Schiphol."

Beeld afp

Tegelijkertijd start Jet dit winterseizoen vanuit Parijs een nieuwe verbinding met Chennai (Madras). "Die keuze is logisch, gezien de Franse historie in dat deel van India," zegt George. "Een lijn van Schiphol naar Bangalore lag meer voor de hand, vanwege de nauwe banden die de Indiase it-industrie onderhoudt met Nederland en de overstapverbindingen van Schiphol met Noord-Amerika.

Concurrenten
Ook KLM is enthousiast over de ontwikkeling van de Indiase markt. "We vervoeren inmiddels dagelijks 700 passagiers vanuit Europa naar Schiphol die op vluchten van Jet overstappen en omgekeerd," zegt KLM-directeur Kreulen. Daarnaast stappen op Schiphol elke dat nog eens 75 tot 100 passagiers bij Jet in, naast de passagiers die KLM zelf vervoert naar Mumbai en New Delhi.

KLM is blij met de snelle groei van de samenwerking, die de positie van de maatschappij in India behoorlijk heeft verstevigd. Dat is belangrijk, omdat de Indiase markt steeds meer werd weggekaapt door concurrenten uit de Golfregio, die de bestemmingen via overstappen in Dubai of Abu Dhabi aanbieden.

Uitdagend
Een kleine tien jaar geleden vloog de maatschappij een blauwe maandag naar Hyderabad, vanwege de it-banden met Nederland. "Die vluchten zaten goed vol, maar waren toch verliesgevend. De kosten waren te hoog. Het gebruikte vliegtuigtype was niet helemaal geschikt voor die bestemming en de omstandigheden in India waren nog uitdagend."

"Hyderabad was ook een mooie bestemming geweest voor Jet," zegt Kreulen. "Maar Bangalore biedt veel meer mogelijkheden omdat het een grote hub is met veel doorverbindingen." Hij sluit niet uit dat de combine, als de markt er rijp voor is, meer Indiase bestemmingen direct zal bedienen. "Je kunt denken aan Kolkata (Calcutta) of Chennai, waar nu in samenwerking met Air France op wordt gevlogen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden