KLM: 'Wanbeleid Schiphol belemmert onze groei'

De extreme drukte op Schiphol tempert de groeiplannen van KLM. De maatschappij wil graag doorgaan met het toevoegen van nieuwe bestemmingen in Europa en daarbuiten, maar vindt daarvoor steeds minder plek meer op de luchthaven.

Reizigers in de meivakantie voor de bagagecontrole op SchipholBeeld ANP

KLM hekelt niet alleen de lange wachtrijen op Schiphol, die afgelopen meivakantie tot gigantische lengte opliepen, maar ook de groeistrategie van de luchthavendirectie die in de ogen van KLM de afgelopen jaren te veel maatschappijen heeft toegelaten die niet bijdragen aan het netwerk.

"De combinatie van het aantrekken van zoveel mogelijk low-costmaatschappijen in combinatie met onvoldoende infrastructuur, leidt nu tot capaciteitsproblemen," zegt KLM-topman Pieter Elbers tegen Het Parool.

Daardoor zitten nu ook de gates, de platformen en de landingsbanen verstopt. "De capaciteitsproblemen die op die door Schiphol zijn gecreëerd, bedreigen onze groeistrategie. Voor dit jaar is het vooral een groot operationeel probleem, maar het kan ook een groeiprobleem worden."

Dat doorkruist het herstel van de luchtvaartmaatschappij, waarvoor 2,5 jaar geleden de eerste stappen werden gezet. KLM voegde de afgelopen twee jaar in hoog tempo een groot aantal nieuwe bestemmingen toe, vooral binnen Europa. Die strategie heeft, zo blijkt ook uit de kwartaalcijfers van moederbedrijf Air France-KLM die vanochtend werden gepubliceerd, vruchten afgeworpen.

Nieuwe bestemmingen
"Onze Europese activiteiten zijn nu winstgevend," zegt Elbers, "en de nieuwe routes bijzonder succesvol. Ik ben laatst meegevlogen met onze eerste vlucht naar Catania op Sardinië. Die vlucht zat meteen ruim 90 procent vol, ruim de helft van de inzittenden had een aansluitende vlucht op Schiphol. We willen graag doorgaan met het toevoegen van nieuwe bestemmingen, maar de situatie op Schiphol beïnvloed onze groei."

"Het frustrerende is dat we al meer dan twee jaar met de luchthavendirectie om tafel zitten over de capacitiet van Schiphol en hun volumebeleid. Afgelopen maart hebben we nog een brandbrief gesprekken, die is weggewuifd."

En dan toch ontstaat toch deze situatie. Ik hamer daar niet alleen op in mijn rol als topman van KLM, maar ook met het oog op het belang van Nederland. De wereld keek tot voor kort bewonderend naar Schiphol als efficiënte luchthaven. Dat dreigt nu verloren te gaan. Ik ben blij dat de staatssecretaris nu ingrijpt, we zitten nog maar acht weken voor het begin van de zomerdrukte."

Teleurstellende cijfers
Op het eerste oog lijken de eerste-kwartaalresultaten die donderdag werden gepresenteerd teleurstellend; bij KLM liep het negatieve bedrijfsresultaat op van zeven naar 17 miljoen euro. "Maar op onze omzet van 2,2 miljard euro is dat verwaarloosbaar," zegt Elbers. "Bovendien was het eerste kwartaal van vorig jaar buitengewoon."

"Het zijn vooral wisselkoersen die ons parten hebben gespeeld. Verder staan vrijwel alle andere cijfers in de plus. Onze inkomsten stijgen mooi, de productiviteit neemt toe en de passagiersaantallen groeien. "Als ik deze lijn doortrek dan halen we als KLM groep dit jaar de grens van 40 miljoen passagiers."

Daarvan neemt KLM - die vorig jaar de magische grens van 30 miljoen passagiers passeerde - er 32 miljoen voor haar rekening, dochter Transavia Nederland acht miljoen.

Zie ook: KLM: Miljoenenschade door lange wachttijden Schiphol

KLM-topman Pieter Elbers: 'We hebben Schiphol al twee jaar geleden gewaarschuwd voor de gevolgen van hun beleid.'Beeld anp
Door de extreme drukte aan de gates en op de platforms en landingsbanen van Schiphol komt de groeistrategie van KLM in gevaarBeeld anp

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden