KLM vrijuit voor allergie-aanval passagier

De KLM valt niet te verwijten dat een Noorse passagier tijdens een vlucht in 2009 in zware shock raakte. De man had de luchtvaartmaatschappij gewaarschuwd dat hij allergisch is voor noten en schaaldieren, maar kreeg toch een hevige allergieaanval na het eten van een couscousgerecht.

null Beeld KLM
Beeld KLM

De man verweet KLM nalatigheid en eiste via de rechtbank in Amsterdam een schadevergoeding van meer dan 1 miljoen euro.

Volgens de Noor had hij zelfs de stewardess die hem in de business class bediende, verteld dat hij 'dodelijk allergisch' is voor noten en schaaldieren. Ze hebben samen nog de menukaart doorgenomen, maar volgens de man heeft de stewardess hem niet verteld dat hij het bewuste couscousgerecht niet mocht hebben.

De rechter stelde echter dat het niet te bewijzen is dat de maaltijd daadwerkelijk noten of schaaldieren bevatte. Op de ingrediëntenlijst van het gerecht stonden deze producten namelijk niet vermeld.

De Noor opperde nog dat er misschien een nootje in het gerecht terecht is gekomen, maar dat vond de rechtbank te vaag. De stewardess heeft dus 'geen fout gemaakt'', luidde het oordeel.

De Noor moet alle proceskosten betalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden