KLM-vlucht naar Växjö duurzaamst door biobrandstof

Naar haar nieuwste bestemming Växjö vliegt KLM voor 5 procent op biobrandstof. De verdere CO2-uitstoot wordt gecompenseerd door herbebossing. Dat maakt de Zweedse stad in één klap KLM's duurzaamste bestemming, volgens KLM-directeur Pieter Elbers.

Beeld ANP

Maandag vloog KLM voor het eerst op en neer van Schiphol naar Växjö. Voor de terugweg werd zelfs voor bijna de helft aan biokerosine getankt. Maar dat was voor deze speciale gelegenheid, en omdat in Växjö zoveel biobrandstof voorradig was. Doorgaans slaat KLM biobrandstof in op vluchten uit Los Angeles, waar een grote raffinaderij gebruikt frituurvet opwerkt tot biokerosine.

Een deel van deze brandstoffen wordt voortaan toegerekend aan de vluchten naar Växjö. KLM vliegt dus niet daadwerkelijk op biobrandstof van en naar Zweden, want dan zou die van Los Angeles eerst naar Europa verscheept moeten worden. KLM garandeert wel dat voor tenminste vijf procent van de benodigde brandstof biokerosine wordt ingeslagen. In totaal koopt KLM voor vluchten van en naar Växjö 120.000 liter biobrandstof per jaar.

Weinig alternatieven
Biobrandstoffen worden beschouwd als één van de opties om zelfs de luchtvaart duurzamer te maken. Dat valt nog niet mee: er zijn weinig alternatieven die per liter zoveel energie bevatten als kerosine. Tegelijk zorgt juist vliegen voor een reusachtige uitstoot van broeikasgassen en zal het toerisme alleen maar toenemen.

Dat er nog een wereld te winnen valt, blijkt ook al uit het feit dat KLM naar Växjö begint met 5 procent biobrandstoffen. Bedrijven kunnen dit nog wel aanvullen door de vluchten van hun werknemers ook virtueel op biobrandstof te laten verlopen.

Mondjesmaat
De opmars van biobrandstof verloopt mondjesmaat, volgens KLM omdat de kosten altijd nog twee tot drie keer hoger liggen dan bij fossiele kerosine. KLM hoopt daarom de raffinage van duurzame alternatieven te stimuleren door te zorgen voor een gestaag groeiende afzetmarkt.

Zo werkt KLM ook aan een continue route tussen de Costaricaanse hoofdstad San Jose en Amsterdam op lokaal geproduceerde biobrandstof. De strategie om de markt te stimuleren betaalt zich uit: tot een paar jaar terug was biokerosine nog zes keer zo duur.

Financieel sustainable
Nog steeds zijn het vooral de kosten die KLM ervan weerhouden om met meer dan 5 procent te beginnen. "Het klinkt weinig, maar het moet ook financieel sustainable zijn," zegt de voor het Europese deel van het netwerk verantwoordelijke KLM-directeur Barry ter Voert. "Er is zoveel vraag en zo weinig aanbod."

Wel is de ambitie uitgesproken om voor Växjö, dat in 2030 vrij van fossiele brandstoffen wil zijn, zo snel mogelijk toe te werken naar 100 procent. KLM en de Amsterdamse leverancier van de biobrandstof SkyNRG gaan meedenken over de mogelijkheid biokerosine te produceren op basis van houtafval uit de bosbouw, een belangrijke sector in zuid-Zweden.

De uitstoot van broeikasgassen wordt intussen helemaal gecompenseerd, ook al omdat de luchthaven Växjö hieraan meebetaalt. Daarvoor worden bossen geplant in Panama via een compensatieprogramma van KLM.

Lees ook: Topman KLM verdedigt band met Air France

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden