KLM via samenwerking China Airlines naar Japan

KLM breidt haar samenwerking met de Taiwanese luchtvaartmaatschappij China Airlines verder uit.

De staarten van KLM-vliegtuigen en een China Airlines vliegtuig. Beeld anp

De Taiwanezen gaan vanuit Taipei KLM-passagiers verder vervoeren naar Japan en Zuid-Korea. Dat is maandagmiddag bekendgemaakt op Schiphol.

Met het verbond dicht KLM ook het gat dat vorig jaar viel toen de maatschappij haar activiteiten in Japan terugschroefde, omdat deze door de economische situatie in het land niet rendabel meer waren. Via een overstap in Taipei op vluchten van China Airlines kunnen KLM-passagiers nu doorvliegen naar zes Japanse bestemmingen. Daaronder Nagoya, de vierde stad van het land en Fukuoka, waar KLM tot vorig jaar nog zelf heen vloog.

Rivaliserende allianties
Met de samenwerking heeft KLM bovendien via een achterdeur toch een partner voor de Japanse markt. De twee grootste Japanse luchtvaartmaatschappijen, JAL en ANA zijn niet beschikbaar omdat ze behoren tot rivaliserende luchtvaartallianties.

Volgens KLM-topman Pieter Elbers is de samenwerking een 'strategisch antwoord op de concurrentie'. "Partners zijn een integraal onderdeel van onze groeistrategie," zegt Elbers. "Op deze manier zijn we in staat onze passagiers meer bestemmingen aan te bieden."

Hetzelfde ticket
Ook breiden KLM en China Airlines, beide lid van luchtvaartalliantie Skyteam, hun samenwerking aan boord uit zodat KLM-passagiers met hetzelfde ticket ook met China Airlines naar Taiwan kunnen vliegen, en andersom.

"Met deze samenwerking vergroten we ons aanbod in dit deel van Azië verder. Via China Airlines zijn we in staat nu de wat kleinere bestemmingen in Japan en Zuid-Korea aan ons netwerk toe te voegen," zegt KLM-topman Pieter Elbers. "Naast Taiwan zelf, dat we nu tezamen elf keer per week bedienen."

Airbus A350-900
Voor KLM betekent de nauwere samenwerking een nog grotere aanwezigheid in groot-China. De maatschappij is, met acht eigen bestemmingen in China, Hongkong en Taiwan al de belangrijkste Europese partij in het gebied. Met partners vliegt de maatschappij 66 keer per week tussen Europa en groot-China. De maatschappij vliegt dagelijks naar Taipeh.

Amsterdam was in 1983 de eerste Europese bestemming voor China Airlines. Sinds vandaag voert de maatschappij de verbinding uit met een splinternieuw Airbus A350-900, waarmee China Airlines pas de tweede maatschappij op Schiphol is die dat toestel gebruikt. Met de A350 - een concurrent van Boeings Dreamliner - is China Airlines in staat de vlucht naar Taipeh in één keer te maken, waar tot nu een tussenstop in Bangkok moest worden gemaakt.

Daarvoor is wel het aantal vluchten per week teruggebracht naar vier. Maar volgens Nuan-Hsuan Ho zal dat snel weer worden opgevoerd als de nauwere samenwerking met KLM vruchten gaat afwerpen. De maatschappij vervoert naar eigen zeggen ruim eenvijfde van de 1,2 miljoen passagiers die jaarlijks tussen Europa en Taiwan reizen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden