KLM vervoert 10 procent meer passagiers in maart

KLM heeft in maart 2,4 miljoen passagiers vervoerd, ruim 10 procent meer dan een jaar eerder. Vooral voor vluchten binnen Europa stapten flink meer reizigers in bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

KLM heeft in maart 2,4 miljoen passagiers vervoerd Beeld ANP
KLM heeft in maart 2,4 miljoen passagiers vervoerdBeeld ANP

Bij zusterbedrijf Air France daalde het aantal reizigers met 1 procent tot 4,1 miljoen. KLM heeft ruimte om te groeien omdat het bedrijf in overleg met personeel en vakbonden maatregelen heeft genomen om goedkoper te werken en meer inkomsten te genereren.

"Deze cijfers bevestigen dat en zijn daarmee een compliment aan alle KLM-collega's," zei president-directeur Pieter Elbers.

Bezettingsgraad
Het aantal door passagiers gevlogen kilometers nam bij KLM met 7,2 procent toe, bij een 4,3 procent grotere capaciteit. Air France noteerde een daling met 0,5 procent, bij een 1,7 procent lager aanbod. Voor de gehele groep, inclusief Transavia dat een groei van 14,6 procent liet zien, steeg het passagiersvervoer met 4,6 procent.

Alle maatschappijen binnen Air France-KLM wisten de bezettingsgraad op te voeren. Bij KLM was de verbetering het sterkst. Daar was gemiddeld 86,3 procent van de stoelen aan boord gevuld, tegen 84 procent een jaar eerder.

Bij Air France verbeterde die belangrijke graadmeter van efficiëntie met 1 procentpunt naar 84 procent. Ook de vrachtruimte wordt bij KLM beter benut. Gemiddeld zit twee derde vol, tegen ruim de helft bij Air France.

Vergelijkbaar beeld
Bij beide maatschappijen is wel sprake van een daling, omdat de capaciteit minder snel wordt teruggeschroefd dan dat de vraag naar goederenvervoer daalt. Transavia blijft sterk groeien. De capaciteit lag 14,2 procent hoger dan in maart 2015, bij de Franse tak zelfs 36,6 procent. Gemiddeld waren de vliegtuigen van de prijsvechter voor 90,2 procent vol, tegen 89,9 procent een jaar eerder.

De cijfers over het eerste kwartaal geven een vergelijkbaar beeld, waarbij alleen KLM en Transavia groeien. Dat Air France achterblijft, komt doordat de onderhandelingen met het vliegend personeel over nieuwe bezuinigingen daar nog niets hebben opgeleverd. Ondanks het groeiende passagiersvervoer staan de opbrengsten van Air France-KLM nog altijd onder druk door dalende ticketprijzen. Ook bij de vrachtafdeling liggen de tarieven opnieuw duidelijk lager dan een jaar eerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden