KLM vervangt 31 Fokkertoestellen

Fokker 50/KLM Cityhopper tijdens de landing. Foto Het Parool Beeld
Fokker 50/KLM Cityhopper tijdens de landing. Foto Het Parool

SCHIPHOL-OOST - KLM Cityhopper gaat zijn 31 overgebleven Fokkertoestellen vervangen. De kans dat ze worden opgevolgd door de nieuwe Fokker 100 van het Nederlandse NG Aircraft is volgens directeur Boet Kreiken van Cityhopper uiterst klein. De maatschappij heeft al een
optie genomen op toestellen van concurrent Embraer.

KLM is altijd grootafnemer geweest van toestellen uit de Fokkerfabriek. Het bedrijf is, met nog 31 toestellen, de grootste gebruiker van Fokkerster wereld.

NG Aircraft van zakenman Jaap Rosen Jacobsen, bezit alle ontwerpen van de oude Fokker 100 en wil op basis daarvan een nieuw toestel bouwen. Maar het is hoogst onwaarschijnlijk dat het vliegtuig op tijd komt voor KLM.

Volgens Kreiken gaan de Cityhopper-Fokkers nog zes jaar mee. "De toestellen zijn dan voor KLM aan het einde van zijn economischelevensduur. We nemen tussen nu en 2012 een besluit over hun vervanging, daarmee kunnen we niet nog eens vier jaar wachten. Alleen al de
aflevering van zo'n hoeveelheid toestellen kost tenminste twee jaar."

NG Aircraft kan naar eigen zeggen pas op zijn vroegst over anderhalf jaar een eerste vlucht maken met een omgebouwde Fokker 100. NG claimt dat in 2015 het eerste toestel uit een fabriek kan rollen, maar moet productiefaciliteiten voor zowel onderdelen, als de afbouw van het toestel nog opzetten, evenals een ondersteundende organisatie.

KLM Cityhopper heeft haar voorkeur uitgesproken voor concurrerende toestellen van de Braziliaanse fabrikant Embraer. De maatschappij heeftter vervanging van haar Fokkers 100 zeventien Embraers 190 gekocht, waarvan er nu dertien rondvliegen. Daarnaast heeft het bedrijf, met het oog op de vervanging van de Fokkers 70, bij Embraer een optie genomen op
nog eens elf vliegtuigen.

Met Air Francedochter Regional is bovendien een hele organisatie voor onderhoud, onderdelen, vluchtuitvoering, bestemmingennetwerk en de training voor vliegers en cabinepersoneel rond de Embraer opgezet. Voor een ander type vliegtuig zou dat opnieuw moeten gebeuren, tegen hoge kosten, ook omdat vliegend personeel niet op verschillende
vliegtuigtypen mag werken.

"Dat neemt niet weg dat we Rekkof een interessant en uitdagend project vinden," zegt Kreiken. "De ontwikkeling is goed voor Nederland en voor de luchtvaartbranche."

KLM Cityhopper zwaaide afgelopen weekend zijn laatste Fokker 50 uit, waarmee na 91 jaar een einde komt aan propellervliegtuigen bij KLM. De Fokkers 70 nemen de vluchten van de F50 voorlopig over. (HERMAN STIL)

Vandaag in de krant een interview met directeur Kreiken van KLM Cityhopper.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden