Plus

KLM-topman over onrust: 'Stop discussie over fijnslijpen'

Air France-KLM moet stoppen met telkens nieuwe plannen maken voor het herschikken van activiteiten, zegt KLM-topman Pieter Elbers. Het zorgt voor onnodige onrust.

Pieter Elbers (KLM) en Jean Marc Janaillac (Air France-KLM)Beeld anp

Air France-KLM wil een deel van de IT van KLM naar Frankrijk overhevelen. Eerder waren andere KLM-onderdelen doelwit van plannen om zaken te centraliseren - met telkens onrust onder het personeel tot gevolg.

"We moeten stoppen met discussies hoe we de organisatie nog veel verder kunnen fijnslijpen," zegt KLM-topman Elbers daarover in Parijs, waar de luchtvaartmaatschappij vrijdag haar halfjaarresultaten presenteerde.

"Dat wil niet zeggen dat er nooit meer iets ter discussie moet worden gesteld, maar steeds weer plannen bedenken om onderdelen in elkaar te schuiven, helpt het bedrijf niet verder."

Holding niet helder
Hij wijt de onlangs opgelaaide onrust in de KLM-gelederen deels aan de onzekerheid die het concern zelf creëert. Na de fusie in 2004 zijn KLM en Air France lang gelijk opgetrokken qua groei en resultaten.

Dat is volgens Elbers nu anders. "Bovendien is er een holding boven beide maatschappijen gekomen, dat is voor veel mensen niet helder meer. We moeten beter duidelijk maken hoe we dat holdingmodel zien."

Elbers wijst vooral ook op de stappen vooruit die zijn concern nu maakt.

De donderdag aangekondigde deals met Virgin (Air France-KLM neemt een belang van 31 procent in de Britse maatschappij) en Delta Air Lines en China Eastern (beiden nemen een belang van 10 procent in Air France-KLM) bewijzen volgens hem dat Air France-KLM succesvol is en dat KLM er thuishoort.

"Voor KLM betekent het heel veel nieuwe mogelijkheden en verdere groei. Tegelijkertijd zien we ook spanningen en zorgen tussen een aantal afdelingen en de groep. Dat moeten we serieus nemen. Er wordt vaak gewezen naar cultuurverschillen. Maar de onrust heeft vooral te maken met de wijze waarop Air ­France-KLM winstgevende groei zal realiseren. ­Jean-Marc Janaillac heeft nu wederom gezegd dat dat bij Air France moet gebeuren. Dat is volgens mij precies wat KLM'ers willen horen."

Air France richt een dochtermaatschappij op, Joon, om extra groei te genereren. Dat zal volgens Elbers niet ten koste gaan van groei bij KLM. "Janaillac heeft herhaald dat Joon de groei en plannen van KLM niet zal beperken."

KLM bewandelt een andere weg naar groei dan Air France en is daarop precies halverwege. "Toen ik met het nieuwe team eind 2014 begon bij KLM, stonden we op een kruispunt: winnen of verliezen. De vraag van de buitenwereld was of KLM nog wel bestaansrecht had. Nu, 2,5 jaar later, laten we zien dat we aan het winnen zijn. De goede halfjaarresultaten voor KLM zijn het bewijs dat onze strategie werkt. Dit jaar investeren we ruim 850 miljoen euro en dat gaat volgend jaar omhoog naar een miljard."

Vet op de botten
"We willen tot 2020 700 miljoen euro aan kosten besparen, we zijn nu op de helft. Eén van de belangrijkste redenen om door te gaan met bezuinigen is dat we jarenlang te weinig marge hebben behaald. We hebben dus ook jaren nodig om vet op de botten te krijgen, de achterstand in te lopen en schuld af te lossen."

Elbers belooft stiekeme, grote plannen of aangescherpte doelen achterwege te laten. "Maar om onze investeringen te betalen, moeten we nieuwe manieren aanboren om kosten te besparen. Die hoeven niet alleen uit maatregelen bij het personeel te komen. We kijken nu naar de manier waarop we ons geld extern uitgeven, naar de kosten van inkoop, huisvesting en onze relatie met leveranciers."

Sterk verbeteren
Vakbonden van cabinepersoneel grepen de resultaten van KLM aan voor een pleidooi om af te zien van bezuinigingen. De maatschappij en de vakbonden zijn al maanden in moeizame cao- en bezuinigingsonderhandelingen verwikkeld.

KLM is volgens Elbers bereid in ruil voor besparingen en organisatorische ingrepen onder meer de winstdeling voor de cabinebemanning sterk te verbeteren, zoals eerder bij het grondpersoneel en de piloten is gebeurd.

"Ons cabinepersoneel is ontzettend belangrijk en heeft ook echt een grote bijdrage geleverd aan de besparingen. Maar dat ontslaat ons niet van onze plicht dingen te veranderen. We moeten de hiërarchische organisatie aan boord aanpassen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden