KLM-topman: liever twee miljard euro investeren dan loonsverhoging

KLM wil de komende vier jaar nog eens twee miljard euro investeren in nieuwe vliegtuigen, materieel en personeel. Loonsverhogingen zijn daarbij uitgesloten.

KLM-topman Pieter Elbers: 'We pakken niks af'Beeld anp

Dat zegt KLM-topman Pieter Elbers dinsdag in een interne webcast voor het KLM-personeel.

"Als ik door het bedrijf loop en ik zie Boeings 747 van 26 jaar oud, busjes van tien jaar oud en computers uit het jaar-kruik, dan wordt het tijd om te investeren in vernieuwing van het bedrijf," aldus Elbers "De enige mogelijkheid om dat te doen, is als we geld hebben om te investeren. Dat gaat boven loonsverhoging van mensen."

KLM ligt vooral overhoop met FNV, die acties voert om een loonsverhoging af te dwingen. "We pakken echt niks af. Maar er is geen ruimte om er ongelimiteerd iets bij te doen. We houden tot 2018 vast aan de nullijn. Eén procent loonnverhoging zou ons miljoenen kosten."

"We vragen mensen niet om in te leveren, maar wel om efficienter te werken door vrije tijd in te leveren. Bij ons hebben mensen soms 40 vrije dagen per jaar tegen 26 bij concurrenten. Maar we bieden wel een betere wintsdeling, die voor het grondpersoneel dit jaar neerkomt op 1600 euro."

Voortbestaan
Daarnaast dreigt een pensioenconflict, nu KLM zowel bij het cabinepersoneel als de piloten wil stoppen met het dempen van tekorten in de pensioenpot.

Volgens afspraak ongelimiteerd tekorten bijstorten in de pensioenfondsen van vliegers en cabinepersoneel zou volgens Elbers het voortbestaan van KLM ophet spel zetten. "Bij vliegers zou dat leiden tot een enorme eenmalige bijstorting van hun fonds. Dat is onverantwoord. We moeten voorkomen dat we het bedrijf in gevaar brengen door honderden miljoenen in zo'n fonds te moeten storten."

De vakvereniging van cabinepersoneel heeft al aangekondigd naar de rechter te stappen, de vliegers maken zich op hetzelfde te doen. "We moeten met alle bonden een discussie voeren over toekomstbestendig pensioen."

"De afspraak over bijstorten in het pensioenfonds voor de vliegers is vijftien jaar oud. Je moet naar nu kijken, wat dit bedrijf zich kan veroorloven. We willen naar een stabiele premie en geen risico's meer die onze bedrijfsvoering in gevaar brengen. Heel veel andere bedrijven zijn al afgestapt van indexatie en bijstorten."

Eiland
"KLM is geen eiland in de oceaan waar de werkelijkheid aan voorbij trekt. Toen we in 2004 fuseerden met Air France waren we de nummer één in de wereld. Nu zijn we zevende. Onze concurrenten innoveren en bedenken nieuwe dingen. Dat moeten wij ook doen om mee te gaan en te winnen."

Elbers weerspreekt het beeld dat de ingrepen alleen de werkvloer betreffen. Sinds zijn aantreden is de top-130 topmanagers 15 procent gekrompen. "En in de raad van bestuur zijn we van vier na drie mensen gegaan. Er is ruimte voor efficientere organisatie. We hadden negen lagen tussen een checkinagent op Schiphol en mij."

Nieuwe ingrepen zijn niet uitgesloten. "Toen we begonnen stond de concurrentie 5-0 voor. Nu is het 5-2, misschien 5-3. We zijn pas anderhalf jaar bezig met ons vijfjarenprogramma."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden