KLM-topman: 'Kabinet moet kosten luchtvaart omlaag brengen'

Het kabinet moet de kosten voor de luchtvaart in Nederland omlaag brengen, te beginnen met de miljoenenrekening die bij luchtvaartmaatschappijen wordt neergelegd voor de veiligheidscontroles. Volgens KLM-topman Pieter Elbers lopen de kosten uit de hand en brengt dat de concurrentiepositie van de Nederlandse luchtvaart in gevaar.

Herman Stil
De luchtvaartmaatschappijen strijden al jaren voor een in hun ogen eerlijker verdeling van kosten en opbrengsten op Schiphol Beeld anp
De luchtvaartmaatschappijen strijden al jaren voor een in hun ogen eerlijker verdeling van kosten en opbrengsten op SchipholBeeld anp

Dat zei Elbers vrijdagavond op een bijeenkomst van de Barin, de organisatie van luchtvaartmaatschappijen op Schiphol.

De maatschappijen draaien jaarlijks op voor 268 miljoen euro kosten voor alle veiligheidscontroles. Die kosten worden weer verwerkt in de ticketprijzen. Dat bedrag is veel hoger dan elders. In sommige landen, zoals de VS, neemt de overheid die kosten op zich. In Frankfurt dragen de maatschappijen 175 miljoen bij, in Doebai vijftien miljoen.

Maar ook naar andere kosten moet volgens Elbers worden gekeken. 'De afgelopen vijftien jaar hebben de maatschappijen op Schiphol 750 miljoen euro moeten betalen aan geluidsmaatregelen. Concurrerende kosten zijn cruciaal. Onze overheid speelt hierin een doorslaggevende rol.' De luchtvaartmaatschappijen strijden al jaren voor een in hun ogen eerlijker verdeling van kosten en opbrengsten op Schiphol. Zo steekt de luchthaven volgens hen lucratieve inkomsten uit winkels, kantoorverhuur en parkeren in eigen zak en wikkelt het alle kosten van het vliegverkeer af op de maatschappijen.

Eerder deze week kondigde Schiphol aan dat, ondanks een daling van de kosten dit jaar, dat niet voor de toekomst zal gelden omdat het vliegveld een miljardenuitbreiding moet financieren.

De pas aangetreden staatssecretaris Sharon Dijksma van luchtvaart wilde donderdagavond nog niet ingaan op de noodkreet van Elbers en de luchtvaartsector. Ze werkt aan een nieuwe luchtvaartagenda, die in het voorjaar wordt gepresenteerd, waar onder meer kosten en concurrentie aan bod komen. 'De overheid moet kijken hoe het daaraan kan bijdragen. De opkomst van concurrenten maakt dat belangrijker dan ooit.'

Iedereen heeft een stem
Elbers reageerde ook op het pleidooi van Schipholtopman Jos Nijhuis deze week om te stoppen met de 'oeverloze overlegcultuur' rond de luchthaven, die groei belemmert en concurrentie in de kaart speelt. Volgens Schiphol moet in het vervolg met minder partijen over uitbreiding worden gepraat.

Elbers is het daar niet mee eens. 'Als je snel wilt gaan, dan ga je alleen, als je ver wilt komen, dan reis je samen. In Nederland heeft iedereen, groot en klein een stem. Ik zie dat als een sterk punt, niet als bedreiging. Als ik met onze rivalen in Londen of Frankfurt praat, dan zijn die jaloers op de wijze waarop wij de lusten en lasten in balans brengen.'

'We moeten juist nauw samenwerken en de voor- en nadelen van de luchtvaart gelijkelijk verdelen tussen alle belanghebbenden. Het Aldersakkoord over groei van het vliegverkeer waar wij mee hebben ingestemd, is daar een voorbeeld van.'

Ook Dijksma vindt dat samenwerken het uitgangspunt moet blijven. 'Groei en toekomstperspectief zijn alleen mogelijk als we niet verdeeld zijn. Luchtvaart is extreem belangrijk voor de Nederlandse economie. We kunnen groei niet voor lief nemen, we moeten hard werken in een concurrerende wereld.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden