KLM-Topman Elbers: 'Goed kijken naar ingrepen bij onderhoudstak'

Air France-KLM moet volgens KLM-topman Pieter Elbers goed kijken naar de gevolgen van een mogelijke verschuiving van de lucratieve onderhoudstak van KLM naar het moederbedrijf.

Beeld ANP

Onderdeel van het donderdag gepresenteerde reddingsplan Trust Together voor het geplaagde luchtvaartconcern is een onderzoek naar de toekomst van Engineering & Maintenance, de onderhoudstak van KLM en Air France, als apart onderdeel van Air France-KLM.

Nu zijn beide maatschappijen gezamenlijk verantwoordelijk. Bij de onderhoudstak van KLM werken bijna 5000 mensen, waarvan vierduizend op Schiphol-Oost, aan het onderhoud van vliegtuigen, straalmotoren en onderdelen, zowel voor de eigen groep als voor andere maatschappijen.

Werkgelegenheid
"Onderhoud is een groot, belangrijk onderdeel," zegt Elbers, "belangrijk voor onze bedrijfsvoering, voor de werkgelegenheid, voor de technologiesector in Nederland. Het is ook een belangrijk deel van KLM, met vertakkingen naar de rest van het bedrijf. We vliegen nu bijvoorbeeld samen met de Chinese maatschappij Xiamen Airlines. Dat is begonnen als een onderhoudscontract voor hun Dreamliners."

"Dat zijn belangrijke elementen die we goed scherp moeten hebben. De vraag is nu of je effectiever kunt opereren en investeren op het moment dat je al die activiteiten als zelfstandig onderdeel bij Air France KLM onderbrengt."

Reddingsplan
"Het goede nieuws is dat we met het concern, in tegenstelling tot het verleden, nu éérst op zulke stappen gaan studeren voordat we een besluit nemen. Dat was de afgelopen jaren wel anders bij de discussies over de aandelenverhouding, de zeggenschap over ons kasgeld en waar Transavia zou worden ondergebracht."

Die laatste discussie is nu in Trust Together in het voordeel van KLM beslecht. Onderdeel van het reddingsplan is ook dat KLM en Transavia nauwer gaan samenwerken op Schiphol.

Budgetdochter
Het is volgens Elbers nog te vroeg om de gevolgen voor de budgetdochter te schetsen. "Het is duidelijk dat de grote Europese investeringsplannen voor Transavia zijn geparkeerd. Het is belangrijk voor de KLM groep dat we focussen waar we sterk zijn, waar we komende jaren keuzes moeten maken waarin we kunnen investeren."

"We kunnen de euro's maar een keer uitgeven, aan nieuwe KLM-vliegtuigen voor de lange afstand of voor Europese bases voor Transavia. Die keuze is nu gemaakt."

Werkonderbrekingen
Vandaag diende ook het kort geding waarin KLM eist dat de cabinebonden
weer om tafel gaan zitten om te praten over een cao. De rechter zal
dinsdag daarover uitspraken doen.

Tot die tijd breiden de vakbonden hun acties - gisteren en vandaag 30 minuten werkonderbrekingen voor elke vlucht - niet uit. De grootste bond VNC, zal tot tenminste woensdag helemaal geen stakingen organiseren.

Onderhoud aan een vliegtuigmotor bij KLM op Schiphol OostBeeld Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden