KLM strikt Alibaba voor ticketverkoop aan honderd miljoen Chinezen

KLM-tickets kopen kon al via Facebook, nu gaat de maatschappij ook vliegreizen aanbieden aan honderd miljoen Chinezen via de Chinese webgigant Alibaba. KLM-topman Pieter Elbers tekende daartoe vanochtend, in het kielzog van het koninklijk bezoek aan China, een overeenkomst met Alibaba-topman Jack Ma.

KLM biedt al jaren via haar eigen website in China vliegtickets aan, onder meer door Nijntje ter promotie in te zetten. Door in zee te gaan met webwinkelgigant Alibaba wordt het bereik in China volgens KLM-topman Pieter Elbers 'verhonderdvoudigd'. Beeld KLM

KLM verwacht met Alibaba, veruit de grootste webwinkel ter wereld, veel meer Chinese klanten te bereiken. De maatschappij krijgt vanaf december een eigen 'winkeltje' op de vorig jaar opgezette reissite Alitrip. 'We zijn daarmee de eerste westerse maatschappij die dat doet,' zegt topman Pieter Elbers in Hangzhou, waar de deal wordt bekrachtigd.

'Via deze samenwerking verhonderdvoudigen wij ons bereik in China. Op Alitrip zitten nu zeventig miljoen klanten. Eind dit jaar zijn dat er honderd miljoen. Tegen zulke aantallen kunnen we met onze eigen Chinese boekingssite niet op.'

Niet alleen bereikt de maatschappij daarmee veel meer mensen, ook wordt een reislustige, digitaal georienteerde groep klanten aangeboord. 'Als je ziet hoe snel de digitale ontwikkelingen in China gaan, dan sluit deze samenwerking daar precies op aan.'

KLM gaat daarnaast ook mobiel tickets verkopen via Wechat, de Chinese variant op Whatsapp en Facebook Messenger. 'Er zitten zeshonderd miljoen Chinezen op Wechat. We bieden ze nu al de mogelijkheid online in te checken en te boarden. Als binnenkort hun betaalmogelijkheden zijn uitgebreid, kunnen Wechat-gebruikers ook onze tickets kopen.'

Elbers sluit niet uit dat later deals worden geslagen met andere grote online partijen in het land. In het Westen verkoopt de maatschappij al tickets via onder meer Facebook.

Grootste maatschappij
KLM is de grootste buitenlandse luchtvaartmaatschappij in China met wekelijks zestig vluchten naar acht verschillende bestemmingen. Het land is na de VS de grootste intercontinentale markt voor KLM. 'Samenwerking met partijen als Alibaba en Wechat is voor ons dé manier om toegang te krijgen tot de Chinese markt,' zegt Elbers.

Vandaag (29 oktober) in Het Parool: 'Banden aanhalen in China'.

KLM-topman Pieter Elbers: 'Samenwerking met partijen als Alibaba en Wechat is voor ons dé manier om toegang te krijgen tot de Chinese markt'. Beeld KLM
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden