Plus

KLM streeft naar jongere cabin crew, snellere promotie

Vijftien jaar voor een armband extra. KLM wil een streep halen door de hiërarchie in zijn vliegtuigen. De stewardess krijgt dan meer verantwoordelijkheid.

Onder andere het systeem van de zogenoemde één- en tweebanders op de mouw van het jasje wordt onder de loep genomenBeeld Lex van Lieshout/ANP

Reizigers in de KLM-businessclass kunnen straks op intercontinentale vluchten zelf bepalen wanneer zij eten, werken, ontspannen of slapen. Zodra ze honger of dorst hebben, kunnen ze de bemanning inschakelen.
KLM wil zo de dienstverlening aan zijn best­betalende reiziger verbeteren ­- in de hoop meer stoelen te verkopen.

De maatschappij inventariseert momenteel een proef die de afgelopen maanden liep met de nieuwe service, 'maar de eerste indicatie is dat reizigers het op prijs stellen'. De nieuwe werkwijze zal, als deze definitief wordt ingevoerd, op geselecteerde intercontinentale bestemmingen van start gaan.

Purser
De nieuwe werkwijze zal, als deze wordt ingevoerd, veel meer van de bemanning vergen. Nu staan, afhankelijk van de omvang van het toestel, twee of drie bemanningsleden in de zakenklasse, maar dat is dan onvoldoende. Bij de proef sprong de purser - die de leiding heeft in de economyclass - bij.

KLM heeft nu voorgesteld die functie aan boord van zijn grootste vliegtuigen helemaal af te schaffen. Als een van de weinigen vliegt de maatschappij op de lange afstand nog met twee leidinggevenden (een purser en een senior purser) die, afhankelijk van de omvang van het toestel, een ploeg van acht tot dertien bemanningsleden aansturen.

Daardoor vallen de loonkosten voor de cabinebemanning bij KLM hoger uit dan bij concurrenten die zo'n ploeg met één leidinggevende aansturen.

Meer of minder?
De vakbonden zijn mordicus tegen. Zij vrezen dat de huidige pursers loon en arbeidsvoorwaarden kwijtraken als ze weer 'achterin' moeten werken. Ook zouden promotiemogelijk­heden en salarissprongen bij KLM flink worden ingeperkt en wordt een carrière bij de maatschappij minder aantrekkelijk ten opzichte van andere maatschappijen.

Volgens KLM ontstaan juist meer mogelijk­heden voor het cabinepersoneel. Onderdeel van de nieuwe werkwijze is dat een jonge 'cabin attendant' die in economy werkt, de kans krijgt ervaring op te doen in de zakenklasse.
Dat vergroot volgens KLM dus juist de mogelijkheden voor personeel. Bovendien wordt, door het 'platter maken' van de organisatie aan boord ook de verantwoordelijkheden van de andere cabinepersoneelsleden groter.

Europa
Ook op de kortere afstanden ligt de purser onder vuur. In plaats van een purser als leidinggevende op de Europavloot, zou er in het vervolg een 'cabin attendant eerste klasse (CA-1)' een ploeg van drie tot vier man aansturen. Die is een stuk goedkoper dan een purser.

Verder wordt het systeem van de zogenoemde één- en tweebanders onder de loep genomen. Momenteel duurt het ruim vijftien jaar voordat een 'cabin attendant' van éénbander een tweebander wordt ¿ iemand die mag werken in business class én economy comfort.

Volgens de maatschappij, die jaarlijks 4 procent op de loonkosten wil bezuinigen, is het historisch gegroeide kastesysteem bij de 8700 cabineleden niet meer van deze tijd.

Bovendien kan cabinepersoneel die status veel sneller bereiken, dan de jaren die het vergt om purser te worden. Bij dochter KLM Cityhopper, die al zonder purser vliegt, komen leiding­gevenden na tenminste een jaar in de lucht en drie cursusdagen in aanmerking voor de functie.

Personeelsstop
In de nieuwe opzet krijgt zo'n 'senior cabin attendant' ook de mogelijkheid ervaring op te doen in de businessclass-nieuwe stijl om zo sneller door te kunnen groeien.

De nieuwe werkwijze kan nog een effect hebben; de veelal oudere (en dus duurdere purser) die niet wil worden teruggezet kan ervoor kiezen het bedrijf te verlaten. Dat maakt de instroom van jonger (en goedkoper) cabinepersoneel mogelijk.

Momenteel zijn er geen vacatures, omdat KLM een personeelsstop hanteert.

8700

Volgens KLM is het historisch gegroeide kastesysteem onder de 8700 cabinepersoneelsleden niet meer van deze tijd

Beeld Lex van Lieshout/ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden