KLM stelt miljardenorder uit

Foto GPD

SCHIPHOL - KLM gaat de tien MD11-toestellen, met de markante derde motor in de staart, voor de intercontinentale vluchten met ingang van 2014 vervangen door Airbussen A330-300. De maatschappij durft de Dreamliner nog niet aan.

"We hadden ze graag door de Dreamliner van Boeing vervangen, maar het type 787-9 ligt nog op de tekentafel en het is volstrekt onduidelijk wanneer die geleverd gaan worden. Vandaar deze tussenoplossing met Airbussen," legt KLM-topman Peter Hartman uit.

Boeing heeft nu enkele Dreamliners op proef rondvliegen. Onlangs bezocht zo'n toestel Parijs en Schiphol. "Wij zijn meegevlogen vanaf Parijs naar Schiphol," geeft Hartman voor het eerst toe. Zijn financiële rechterhand Frédéric Gagey zat ook aan boord.

"Het is een schitterend vliegtuig. We hadden via een leasebedrijf al een aantal 787-9's besteld, maar de onzekerheid is te groot. Boeing loopt steeds vertragingen op en recent moest een testtoestel een noodlanding maken, waardoor weer nieuwe vertraging is ontstaan. De eerste toestellen worden volgend jaar geleverd. Maar het grotere type dat wij via de leaseconstructie hebben besteld, is nog niet eens van de tekentafel af."

De Dreamliner die de KLM wil, kan 280 passagiers meenemen op intercontinentale vluchten, is stil en zuinig.

Ook Airbus heeft een jarenlange vertraging met de ontwikkeling van het nieuwe toestel A350. "We hadden een tender uitgeschreven voor zeker honderd toestellen voor Air France en KLM. Dat kunnen Dreamliners worden of A350's of een mix. Inderdaad was het streven om dit jaar een besluit te nemen, maar gezien de onzekerheid over de levering hebben we dat uitgesteld. Misschien volgend jaar. Voor ons is het essentieel dat we weten wanneer toestellen worden geleverd en wanneer we dus andere oude toestellen kunnen afstoten. Anders kunnen we geen goede planning maken," legt Gagey het uitstel van de miljardeninvestering uit.

Om te voorkomen dat KLM straks met lege handen zit, is besloten de Airbussen A330-300 te leasen. Eventueel worden meer toestellen gehuurd om de groei in het netwerk op te vangen. Maar de MD11's, gebouwd tussen 1993 en 1997, zullen er sowieso vanaf 2014 gefaseerd uitgaan. "Het wordt steeds meer een probleem om onderdelen geleverd te krijgen en in 2014 staat weer groot onderhoud op het programma. Een goed moment om ze uit de vloot te halen," meent Hartman. (FRANS VAN DEN BERG)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden