KLM-spotje zet kwaad bloed in België

Een reclamecampagne van KLM is in België volledig verkeerd gevallen. De Belgen vinden het onkies dat KLM reizigers wil lokken met een gratis treinreis, nu Zaventem op halve kracht draait. Vooral het feit dat KLM de campagne in reactie op de aanslagen vervroegde, zet kwaad bloed.

De schade door de aanslagen van 22 maart is deels gerepareerd, maar het vliegverkeer op Zaventem kan nog niet helemaal worden hervat. Beeld epa

'Welkom aan boord! Deze treinreis kost u helemaal niets!' Sinds deze week trakteert KLM Belgische radioluisteraars op reclamespotjes die de mogelijkheid aanprijzen om vanuit Brussel-Zuid en Antwerpen met de trein naar Schiphol te reizen. Gratis, in combinatie met een vliegticket tenminste. De spotjes zijn zelfs in diverse dialecten te horen.

Business as usual, zegt KLM. De samenwerking met de uitbater van de hogesnelheidsverbinding loopt al veertien jaar en zo nu en dan maakt de luchtvaartmaatschappij daar reclame voor.

'Geen fair play'
Onkies, vinden de Belgen. In het actualiteitenprogramma Terzake op Canvas sprak de Belgische premier Charles Michel zijn afkeur uit. Hij noemde de actie 'geen fair play' en 'niet correct'. "Ik betreur zo'n initiatief. We werken er hard aan om Zaventem zo snel mogelijk te herstellen."

De schade door de aanslagen van 22 maart is deels gerepareerd, maar het vliegverkeer op Zaventem kan nog niet helemaal worden hervat.

Ook Chris Hoornaert, de Belgische ambassadeur in Nederland, hekelt de timing van de campagne. "Dat komt in België niet goed over."

Later uitgezonden
Het steekt de Belgen dat de 'Hollanders' van KLM een slaatje willen slaan uit het leed dat België trof. "Het zou meer menselijk zijn geweest om de campagne in te houden," stelde de Vlaamse luchtvaartexpert Luk De Wilde in Terzake.

Maar dat deed KLM juist niet. Sterker nog: de Nederlandse maatschappij haalde de campagne zelfs iets naar voren. Aanvankelijk zouden de spotjes later dit jaar worden uitgezonden.

'Smakeloos profiteren'
In een reactie bevestigt KLM dat de aanslagen in Brussel de aanleiding vormden voor de wijziging. Een woordvoerder: "Vanwege de huidige beperkte capaciteit van Brussels Airport, heeft KLM besloten de campagne nu te doen en zo de Belgische klanten in de gelegenheid te stellen via Schiphol te vliegen."

Ronald Jeurissen, hoogleraar bedrijfsethiek aan Nyenrode, vindt de campagne sowieso niet goed. "Het zou kunnen dat ze het alleen doen om nog meer passagiers te trekken, dan is het smakeloos profiteren. Een andere optie is dat ze de reacties hebben onderschat en dat ze verrast zijn dat mensen denken dat ze willen profiteren van een shockerende aanslag. Dan zijn ze naïef. Hoe dan ook: het is allebei fout."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden