Plus

KLM ontketent opstand in de cabine

KLM heeft een stammenstrijd in de cabine ontketend. Door voor te stellen de promotiemogelijkheden van stewardessen en pursers te temperen, vliegen de verschillende bloedgroepen elkaar nu online in de haren.

Dinsdag en woensdag organiseert zowel FNV als cabineverbond VNC actievergaderingen.Beeld anp

Na het grondpersoneel heeft KLM het nu ook aan de stok met zijn cabinemedewerkers. Prille voorstellen om hun werkwijze en vooral hun promotiemogelijkheden te veranderen, zijn volstrekt verkeerd gevallen.

Deze week organiseren zowel FNV als vakvereniging VNC actievergaderingen. Op Twitter en in Facebookgroepen van KLM-personeel is al een stammenstrijd rond de voorstellen losgebarsten.

"Wij zien helaas dat men elkaar op sociale media in de haren vliegt," zegt voorzitter Annette Groeneveld van cabinevereniging VNC. "Personeel benadrukt vooral de zin van de eigen functie en de onzin van andermans functie."

"Als het KLM te doen is om verdeeldheid te zaaien in de cabine, dan is het daar goed in geslaagd. De enige die hierbij gebaat is, is KLM."

Maatschappij en bonden hebben zich in een patstelling gemanoeuvreerd. VNC is niet van ook maar ergens over te praten zolang KLM een eerder pensioenconflict oplost. Het cabineverbond vindt dat de maatschappij ten onrechte 'tientallen miljoenen euro's in eigen zak steekt'. VNC staat op het punt de zaak voor de rechter te brengen.

Achterin, voorin
Voor KLM zijn ingrepen in de cabine onafwendbaar als het de 4 procent bezuinigingen die het jaar op jaar wil bereiken, niet via de pensioenversobering teweeg kan brengen. "Dan moeten we op zoek naar alternatieven," zegt een woordvoerder van de maatschappij.

Of de voorstellen weer van tafel gaan als de pensioenruzie alsnog in het voordeel van KLM wordt beslecht, houdt de maatschappij vooralsnog in het midden. "We streven er immers ook naar om zo de dienstverlening aan onze passagiers te verbeteren."

Stewards, stewardessen en pursers doorlopen gedurende hun carrière alle functies, van 'achterin', in het kleinste toestel in de vloot, tot uiteindelijk 'voorin' bij de zakenreiziger in de cabine van de grootste vliegtuigen die intercontinentaal vliegen.

Tweebander
Momenteel duurt het ruim vijftien jaar voordat een 'cabin attendant' doorgroeit van de toeristenklasse naar businessclass, een 'tweebander' in KLM-jargon - naar het aantal strepen op de mouw. Om naar leiding­gevende purser door te groeien vergt nog jaren extra.

KLM wil nu in plaats van een purser op de vliegtuigen die binnen Europa vliegen, een goedkopere 'cabin attendant eerste klasse' inschakelen. Dat is iemand die minimaal één jaar vliegt en een cursus heeft doorlopen.

Op de intercontinentale vluchten wil KLM af van twee leidinggevende pursers: één in economyclass en één in businessclass. De vrijvallende functie wordt dan bezet door een goedkopere tweebander in de businessclass. "Het laten vervallen van een leidinggevende heeft ook te maken met de platte high performance organisatie die we willen creëren," zegt de KLM-woordvoerder. "Individueel cabinepersoneel krijgt daardoor meer verantwoordelijkheid."

De maatschappij komt inmiddels circa 250 man cabinepersoneel tekort, dat opgevangen moet worden door de bezuinigingsmaatregelen. Als die er niet komen, kan KLM - net als ruim een jaar geleden - gedwongen worden vluchten te schrappen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden