KLM mogelijk naar rechter om oproep tot staking

KLM overweegt naar de rechter te stappen om de staking, die FNV op 8 januari wil houden, te laten verbieden. Bovendien steunt de grootste vakbond voor cabinepersoneel bij KLM, VNC, de staking niet.

FNV voert al sinds oktober 2016 actie onder het cabinepersoneel van KLMBeeld anp

Maandagochtend kondigde FNV een 24-uursstaking bij KLM aan. 8 januari leggen stewardessen, stewards en pursers die lid zijn van FNV bij KLM de hele dag het werk neer.

Nu VNC de actie-oproep naast zich neerlegt, zullen de gevolgen van de staking voor passagiers beperkt blijven.

KLM kan haar roosters zo indelen dat stakende FNV-leden zoveel mogelijk worden omzeild. "Maar het is lastig om op voorhand te zeggen wat de gevolgen zijn."

"Actievoeren is niet de oplossing, het is schadelijk voor KLM, passagiers en medewerkers," zegt personeelstopman Aart Slagt. "We staan open voor overleg maar daaraan wil FNV niet voldoen."

"We proberen al heel lang te praten. Bij dit soort buitenproportionele acties gaan we altijd juridisch kijken wat de mogelijkheden zijn."

Slagt vindt dat KLM de FNV ver genoeg tegemoet is gekomen. "We hebben een pensioenconflict opgelost, we hebben een cao-akkoord opgesteld dat door hun leden is weggestemd. Ook hebben we voorgesteld om een bemiddelaar te laten helpen deze impasse te doorbreken. We willen altijd praten. Andere bonden zijn daartoe bereid, FNV niet."

Informeel overleg
Vakvereniging VNC, die veruit de meeste cabineleden bij KLM vertegenwoordigt, vindt het te vroeg voor stakingen. Weliswaar hebben ook de VNC-leden een cao-voorstel dat KLM in september deed afgewezen, maar de bond spreekt nog informeel verder met de maatschappij.

"Zo lang we praten, ook al is het informeel, gaan we niet actievoeren," zegt VNC-voorzitter Annette Groeneveld. "KLM heeft ons gevraagd mee te denken over mogelijkheden om de impasse te doorbreken. Dat moet je dan oprecht doen."

"Maar het moet niet te lang gaan duren. We zijn er na anderhalf jaar wel klaar mee. We willen een redelijke cao, geen wurgcontract."

De cao voor cabinebemanning liep april vorig jaar al af. Tot een nieuwe arbeidsovereenkomst komt het maar niet doordat KLM op een deel van de lange-afstandsvluchten met minder medewerkers en minder leidinggevenden aan boord wil vliegen.

Bezuinigingsdoelstellingen
Groeneveld vindt dat onnodig. "KLM heeft vorig jaar al haar bezuinigingsdoelstellingen gehaald die ze in 2020 had voorzien. Dit jaar gaan ze daar al overheen. Maar toch houden ze blind vast aan de eis dat de productiviteit in vijf jaar 20 procent omhoog moet."

Vliegers en grondpersoneel, die in 2016 al bezuinigingscao's sloten, voldoen daar al aan. "Wij zien ook wel dat er bezuinigd moet worden," zegt Groeneveld, "maar niet ijzerenheinig met de rekenmachine in de hand."

Cabinepersoneel, zowel aangesloten bij VNC als FNV, voert al anderhalf jaar actie - waaronder met werkonderbrekingen - als protest tegen de bezuinigingen bij KLM.

Lees ook: Vliegpassagier is de dupe van hoge werkdruk in de luchtvaart

Beeld anp

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden