KLM lanceert smartphonegame met hoofdrol voor Amsterdam

KLM stapt in smartphonegames. De maatschappij wil met smartphonegame Jets, waarin een hoofdrol is weggelegd voor Amsterdam, méér bieden dan alleen vertier. Wie een KLM-ticket koopt of op Schiphol op tijd bij zijn vliegtuig is, krijgt extra spelpunten.

Beeld uit KLM-spel 'Jets' waarin met een papieren vliegtuigje langs de Amsterdamse grachten gevlogen moet worden om punten te verzamelen. Beeld KLM
Beeld uit KLM-spel 'Jets' waarin met een papieren vliegtuigje langs de Amsterdamse grachten gevlogen moet worden om punten te verzamelen.Beeld KLM

In Jets - vanaf woensdagnacht beschikbaar voor Android- en Apple-smartphones - is het de bedoeling papieren vliegtuigjes door een jolig vormgegeven virtuele versie van Amsterdam (New York zit in de pen) te manouevreren.

Ondertussen moeten spelers punten verzamelen en obstakels vermijden. Een dolle vlucht is het, langs Amsterdamse grachten, duikend onder bruggen door, rondvaartboten en trams vermijdend en ondertussen postzegelsverzamelend.

Maar Jets is veel meer dan een spelletje. KLM wil er de reiziger mee opvoeden (wees op tijd) en belonen (koop een ticket). 'Je kunt reizigers wel vertellen dat ze op tijd bij het vliegtuig moeten zijn,' zegt Tjalling Smit, topman e-commerce bij de maatschappij, 'maar het werkt veel beter als je ze daartoe uitdaagt. Dat is voor ons ook belangrijk, want het voorkomt vertragingen en scheelt ons veel werk.'

KLM-app
Jets is onderdeel van de plannen die KLM met Schiphol heeft om de reiziger via mobiele technologie aan het handje te nemen. Binnenkort gaat een nieuwe versie van de KLM-app voor smartphones live. Daarmee kunnen alle KLM-reizigers op de luchthaven route-informatie krijgen hoe bij de gate of bij de bagegaband te komen, inclusief de tijd die met de wandeling is gemoeid.

Om de lokatie van de appende reiziger te bepalen, worden de luchthavengebouwen nu voorzien van bluetoothbakens. Daarmee moet de KLM-reiziger al in de parkeergarage of op het NS-station worden herkend, zodat hij meteen berichten kan krijgen over de incheckbalie, de gate, het vertrektijdstip en zijn stoelnummer.

KLM en Schiphol willen de bakens ook gebruiken om de eigen processen te stroomlijnen: door bijvoorbeeld dolende reizigers te achterhalen of om te zien welke plekken te druk worden - zoals de rijen bij de paspoortcontrole.

Lees vandaag (19-5) meer in Het Parool: 'KLM neemt reiziger digitaal aan het handje'

Wie op het echte Schiphol op tijd is bij zijn KLM-vliegtuig, krijgt automatisch extra punten in het spel Beeld KLM
Wie op het echte Schiphol op tijd is bij zijn KLM-vliegtuig, krijgt automatisch extra punten in het spelBeeld KLM
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden