KLM haalt Chinees onderhoudscontract van 125 miljoen binnen

KLM gaat de komende tien jaar de motoren van Dreamliners van de Chinese luchtvaartmaatschappij Xiamen Airlines onderhouden. De opdracht is 125 miljoen euro waard.

Herman Stil
Een van de 'Genx' motoren van de Boeing 787 Dreamliner. KLM gaat tenminste tien jaar de motoren onderhouden voor het Chinese Xiamen Airlines Beeld Het Parool
Een van de 'Genx' motoren van de Boeing 787 Dreamliner. KLM gaat tenminste tien jaar de motoren onderhouden voor het Chinese Xiamen AirlinesBeeld Het Parool

KLM-dochter Engineering & Maintenance, gevestigd op Schiphol-Oost, zal het onderhoud van de motoren van de toestellen op zich nemen. KLM is, naast fabrikant General Electric, wereldwijd de enige partij die dat mag doen.

Partners
Xiamen Airlines heeft al een deel van het onderhoud aan de toestellen zelf bij KLM ondergebracht. Daarnaast werkt de Chinese maatschappij sinds vorig jaar als partner van KLM samen op vluchten tussen Schiphol en China.

"Dit nieuwe contract is een verdieping van onze bestaande samenwerking met Xiamen Airlines," zegt KLM-topman Pieter Elbers. "Het past binnen onze strategie: we investeren door het creëren van hoogwaardige werkgelegenheid en worden daardoor meer concurrerend."

De onderhoudstak van de maatschappij is de grootste in de wereld die onderhoud aan deze Boeings 787 verricht; KLM E&M onderhoudt Dreamliners en de bijbehorende motoren voor tien verschillende luchtvaartmaatschappijen.

De onderhoudstak was al met de onderhoudswerkzaamheden begonnen voordat de moedermaatschappij najaar 2015 zelf deze Boeings 787 in haar vloot kreeg.

Drastisch
Bij KLM E&M werken vijfduizend mensen, van wie bijna vierduizend op Schiphol-Oost. De organisatie is de afgelopen jaren flink opgeschud doordat vliegtuigonderhoud drastisch verandert en oudere, onderhoudsgevoelige vliegtuigtypes worden vervangen door nieuwe types als de Dreamliner. Personele gevolgen zijn daarbij binnen de organisatie opgelost.

Eerder dit jaar haalde de onderhoudstak al een contract binnen voor het onderhoud van Boeings 737 van Oman Air dat enkele honderden miljonen euro's waard is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden