KLM gaat museumkaartjes en attractietickets verkopen

KLM gaat online kaartjes verkopen voor attracties, musea en rondleidingen in alle wereldsteden. De maatschappij slaat daarvoor de handen ineen met het Duitse online toerismeplatform Getyourguide.

KLM gaat vanaf vandaag onder meer kaartjes verkopen voor de Heineken Experience in Amsterdam Beeld Mats van Soolingen

KLM biedt via zijn boekingssite, app en sociale media al langer verzekeringen, hotelkamers en autohuur aan, maar wil de dienstverlening nu fors uitbreiden.

Vanaf donderdag komen er tickets voor 31.273 attracties beschikbaar in ruim 2500 steden - ook op bestemmingen die niet door KLM worden bediend. De digitale kaartjes kunnen meteen bij het boeken van een vliegticket worden gekocht, maar ook naderhand; in KLM-toestellen met wifi zelfs tijdens de vlucht.

Concurrent
Met kaartjes voor 432 attracties in Amsterdam wordt de luchtvaartmaatschappij zo een directe concurrent van onder meer Tours & Tickets.

"Reizen is meer dan alleen een stoel in een vliegtuig," zegt Pieter Groeneveld, topman digitaal bij Air France-KLM. "We willen dáár zijn waar de klant is, met een zo rijk mogelijk aanbod voor reizigers. Als dat diensten zijn die we niet zelf aanbieden dan doen we dat via partners."

Messenger
KLM biedt het Getyourguide-aanbod niet alleen via de site en app, maar ook via Facebook Messenger. Later worden daar meer sociale media aan toegevoegd.

"We zien het liefst dat klanten onze site of app gebruiken," zegt Groeneveld. "In Nederland lukt dat ook goed. Maar we moeten niet naïef zijn. Wereldwijd zijn onze klanten steeds meer mobiel actief op andere platforms. Daarom bieden we dit ook meteen aan via Messenger."

De maatschappij wil met dit aanvullende aanbod ook een dam opwerpen tegen de trend dat reizigers zelf op internet hun trip bij elkaar sprokkelen via verschillende aanbieders.

"Uit onze onderzoeken blijkt dat de klant het op prijs stelt dat de verschillende elementen van een reis op een plek worden samengebracht," aldus Groeneveld. "Maar hij bepaalt zelf wel of hij daar gebruik van maakt. Er is een groeiend aantal klanten dat zulke zaken digitaal op één plek wil kunnen boeken."

KLM, dat onder meer al samenwerkt met Booking.com en Airbnb, wil het aanvullende aanbod snel verder uitbreiden, "Het zal hier niet bij blijven, we zullen dit samen met partners uitbreiden. We willen als maatschappij voorop blijven lopen in de digitale wereld."

Zwitserse garage
Getyourguide is, zeker in Europa, marktleider bij de onlineverkoop van toeristische tickets. Het in 2008 in een Zwitserse garage opgerichte bedrijf nam vier jaar geleden het verwante Nederlandse Gidsy over.

Easyjet werkt sinds dit voorjaar samen met het Duitse ticketplatform, evenals de Nederlandse hotelkamergigant Booking.com. Oprichter en voormalig topman Kees Koolen van Booking.com is investeerder in Getyourguide.

Pieter Groeneveld, topman digitaal van Air France-KLM Beeld KLM
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden