KLM gaat in zee met golfmaatschappij Oman Air

KLM gaat op Schiphol vliegtuigen onderhouden van luchtvaartmaatschappij Oman Air. Het langjarige contract is enkele honderden miljoenen euro's waard.

Onderhoud aan een vliegtuigmotor bij KLM op Schiphol-Oost Beeld anp

De onderhoudstak van KLM gaat de motoren van alle twaalf Boeings 737 van Oman Air onderhouden. KLM Engineering & Maintenance zal zowel reparaties als de verplichte onderhoudsbeurten uitvoeren. In het laatste geval komen de toestellen naar Schiphol-Oost.

'Het is weer een teken dat KLM bezig is sterker te worden,' zegt KLM-topman Pieter Elbers. 'Deze nieuwe samenwerking past binnen onze strategie om ook KLM Engineering & Maintenance verder te ontwikkelen.'

'Dit onderhoudscontract is goed voor de werkgelegenheid op Schiphol-Oost en daarmee goed voor de Nederlandse economie. Op deze manier houden we hoogwaardige kennis vast. We zijn er nog niet, maar overeenkomsten als met Oman Air dragen bij aan een sterkere KLM.'

Mogelijk kan KLM in de toekomst ook de Dreamliners van Oman gaan onderhouden. De onderhoudstak van de maatschappij is de grootste in de wereld die onderhoud aan deze Boeings 787 verricht; naast de eigen toestellen ook voor maatschappijen als het Poolse LOT, Royal Air Brunei en - onlangs - het Chinese Xiamen Airlines.

Bij KLM E&M werken circa vijfduizend mensen waarvan bijna vierduizend op Schiphol. De organisatie is de afgelopen jaren flink opgeschud doordat vliegtuigonderhoud drastisch verandert en oudere, onderhoudsgevoelige vliegtuigtypes worden vervangen door nieuwe vliegtuigen. Personele gevolgen zijn daarbij binnen de organisatie opgelost.

Kritiek
De samenwerking met Oman Air is opvallend omdat KLM kritisch is op de wijze waarop maatschappijen uit het Midden-Oosten in Europa actief mogen zijn. Ze worden daarbij veelal gesteund met staatshulp, terwijl vergelijkbare hulp aan Europese maatschappijen hier verboden is.

Eerder zette KLM zich al over die bezwaren heen door een verbond te sluiten met Etihad uit Abu Dhabi voor het vervoer van elkanders passagiers. Met Oman Air geldt zo'n samenwerking al enige tijd voor vluchten tussen Schiphol en Muscat, die nu alleen door KLM worden uitgevoerd.

Oman Air, dat over een vloot van ruim veertig vliegtuigen beschikt, wordt geleid door Nederlander en oud KLM-er Paul Gregorowitsch. Die werd na enkele topfuncties binnen KLM en dochter Martinair in 2011 topman van Air Berlin. Twee jaar geleden stapte hij over naar Oman.

Sinds vorig jaar is het Europese hoofdkantoor van Oman op Schiphol gevestigd. De maatschappij wil niet zeggen of het van plan is ook met passagiersvluchten hier neer te strijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden