Update

KLM gaat flink snijden in verre vluchten en in kantoorpersoneel

Air France-KLM grijpt hard in. Het luchtvaartconcern brengt het aantal vluchten sterk terug en zet meer kantoorpersoneel aan de kant. In plaats van over vijf jaar moet KLM al in 2018 de voorgenomen besparingen van 700 miljoen euro hebben bereikt. In totaal wil Air France-KLM dan al de voorgenomen 1,8 miljard euro hebben bespaard.

Een Airbus A330 van KLM op Schiphol. De maatschappij zal deze winter het aantal lange-afstandsvluchten, dat onder meer met dit type wordt uitgevoerd, flink terugbrengen. Beeld anp

Zo komt er een vrijwillige vertrekregeling voor kantoorpersoneel van onder meer KLM en overtollige medewerkers van Martinair, die in drie jaar 450 mensen moet trekken.

'Een getal aankondigen is één ding,' aldus KLM-topman Pieter Elbers vandaag bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers in Parijs tegen persbureau Dow Jones. 'Vervolgens moet je aangeven hoe we dat gaan doen, welke elementen er onder vallen en voor welke specifieke afdelingen dit speelt. Dat is wat we nu aan het doen zijn.'

Volgens Elbers zijn op hoofdlijnen afdelingen aangewezen, waaronder administratie, IT-, en algemene ondersteuning. In september worden concrete maatregelen gepresenteerd.

Verder wordt onder meer gekeken naar het reduceren van het aantal gebouwen en het terugbrengen van leverancierskosten. Ook de bezuinigingen op personeelskosten die de afgelopen maanden zijn afgesproken met vliegend- en grondpersoneel, dragen aan de besparingen bij.

Minder vluchten
KLM kondigde begin deze maand al aan in te grijpen in de wintervluchten. De ingrepen vallen fors uit, onder druk van de toenemende concurrentie op de opbrengsten van het intercontinentaal verkeer.

Zo daalt het aantal vluchten dat KLM en Air France naar Japan uitvoeren komende winter met 14 procent. KLM is één van de belangrijkse vervoerders tussen Europa en Japan, met vluchten naar Tokio, Osaka en Fukuoka.

Naar Brazilië daalt de capaciteit vanaf november met 5 procent. Zowel KLM als Air France hebben de afgelopen jaren Braziliaanse vluchten en bestemmingen juist uitgebreid.

Ook naar Oost-Afrika, waar KLM met partner Kenya Airways sterk is, wordt 6 procent capaciteit geschrapt. Op die routes wordt te weinig omgezet vanwege de sterke concurrentie van vooral Golfmaatschappijen. Zowel Emirates als Turkish Airlines hebben het aantal vluchten naar Oost-Afrika, onder meer Kenia, de afgelopen tijd sterk uitgebreid.

Wel voegt de maatschappij volgens plan in oktober haar eerste Boeing 787 Dreamliner aan de lange-afstandsvloot toe en worden bij dochter KLM Cityhopper in december de eerste Embraers 175 afgeleverd, die de verouderde Fokkers 70 zullen vervangen.

Meer omzet, meer verlies
Vooral Air France, maar ook KLM, hebben het afgelopen halfjaar al flink gesneden in korte routes die niet bijdragen aan de activiteiten in thuisbasis Amsterdam en Parijs. Zo werd bij Air France de capaciteit op de korte- en middellange afstand ruim 14 procent teruggebracht, onder meer door vluchten over te hevelen naar dochter Transavia, dat juist flink groeide.

Het concern zal daarnaast dubbel hard ingrijpen in kantoorkosten. Bovenop de eerder aangekondige besparing van 150 miljoen euro in de vestigingen, wil het bedrijf vóór 2018 nog eens zo'n bedrag vinden in zijn burelen. Of dat ook gevolgen heeft voor het personeelsbestand van KLM in het hoofdkantoor in Amstelveen en de operationele kantoren op Schiphol, is nog niet bekend.

Air France-KLM behaalde het afgelopen halfjaar een omzet van 12,3 miljard euro, 2,4 procent meer dan in de eerste helft van 2014. Het concern draaide een verlies van 638 miljoen euro, 19 procent méér dan de dezelfde periode vorig jaar.

Het afgelopen half jaar is de schuld van het bedrijf wel gedaald, van 5,4 miljard naar 4,55 miljard euro. Eind dit jaar moet daar nog tenminste 155 miljoen euro van af.

KLM-topman Pieter Elbers vanochtend in Parijs: 'Een getal aankondigen is één ding. Vervolgens moet je aangeven hoe we dat gaan doen.' Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden