KLM gaat door met saneren ondanks winst

De zwarte cijfers die Air France-KLM donderdag presenteerde, betekenen niet dat er geen verdere ingrepen bij het concern nodig zijn. Ook bij KLM moet verder gesaneerd worden.

Topman Alexandre de Juniac tijdens de presentatie van de jaarcijfers van Air France-KLM in Parijs. Beeld anp

Vakbonden in Nederland en Frankrijk willen dat in de komende onderhandelingen over nieuwe arbeidsvoorwaarden en verdere ingrepen, rekening wordt gehouden met de winst van 118 miljoen euro die Air France-KLM donderdagochtend presenteerde. Volgens hen is die mede te danken aan de offers die het personeel het afgelopen jaar heeft gebracht, vooral bij KLM.

Maar Air France-KLM is niet van plan bij te draaien, "Deze cijfers zijn niet permanent", zegt topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM. "Ja, de resultaten zijn goed, ja we zijn tevreden. Maar dat heeft vooral te maken met de gedaalde brandstofprijs en die geldt ook voor onze concurrenten. Dat heeft geen gevolgen voor onze concurrentieporsitie ten opzichte van andere maatschappijen. Er is dus geen reden om iets te veranderen aan onze voorstellen met de vakbonden voor ingrepen. We moeten de kloof met onze concurrenten dichten door kosten te besparen en tegelijk te groeien."

Kloof
"De kloof tussen ons en de concurrentie is nog steeds significant. Onze Europese en Amerikaanse concurrenten doen het drie tot vijf keer zo goed als wij. Kijk naar Delta Air Lines in de VS; die is met een vergelijkbare omzet veel winstgevender. Onze belangrijkste concurrenten hebben soms wel de tienvoudige armslag die wij hebben."

"We hebben enorm veel geld nodig om vliegtuigen te kopen, belangen in andere maatschappijen te nemen en nieuwe routes te openen. We moeten beter presteren omdat we in een race met reuzen zijn. Als we niet gedeclassificeerd willen worden in een groeiende markt, moeten we onze kosten omlaag brengen. Dat vragen we van onze mensen."

"Ons personeel om aanvullende stappen vragen is geen gemakkelijke taak. Maar we zien dat bij onze onderhandelingen met de KLM-piloten of het grondpersoneel bij Air France dat er begrip is voor het feit dat er een kloof gedicht moet worden. Daarvoor zijn nog inspanningen noodzakelijk. Dat we het eens moeten worden over het niveau en de snelheid van ingrepen is dan onderdeel van onderhandeling, maar dat is normaal."

Herstructurering
De Juniac vindt niet dat het te lang duurt. "In Europa de VS en Azie is herstructurering lang en pijnlijk geweest. We zijn niet veel langzamer dan onze concurrenten. Herstructurering heeft overal tijd gekost. Het is onze plicht. Ook om onze klanten beter te bedienen."

"Het resultaat bij Air France is sterk verbeterd", zegt topman Frédéric Gagey van Air France. "Maar om nu te zeggen dat het goed gaat zou een vergissing zijn. We moeten de transformatie doorzetten. De productiviteit moet verbeteren. Dat is uitdagend. KLM zal in 2016 en 2017 sneller kunnen groeien dan Air France dankzij de overeenkomsten met alle lagen van de medewerkers."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden