KLM: Er vallen ontslagen als flexwerkers aan boord moeten blijven

KLM houdt vast aan het plan om tijdelijke contracten niet te verlengen. Een boos telefoontje vanuit het kabinet zal daar niets aan veranderen, laat het bedrijf aan zijn medewerkers weten. Als KLM flexwerkers en tijdelijk personeel aan boord moet houden, zijn gedwongen ontslagen niet uitgesloten.

KLM-vliegtuigen staan geparkeerd op de Aalsmeerbaan van Schiphol tot het reguliere vliegverkeer wordt hervat.Beeld ANP

De maatschappij reageert hiermee op opmerkingen van minister Wouter Koolmees (Sociale zaken) woensdagavond in Op1. “Het zou een slecht signaal zijn,” aldus de D66-politicus over het KLM-plan. “We willen juist dat ook mensen met een flexcontract doorgaan.” Ook in de Tweede Kamer en bij de luchtvaartbonden klinkt afkeuring.

Het kabinet belt donderdag met de KLM-top. In een interne memo laat de luchtvaartmaatschappij weten vast te houden aan haar voornemen vanwege de kritieke situatie waarin het bedrijf verkeert. Volgens KLM is het onvermijdelijk dat het aantal arbeidsplaatsen bij de zwaar getroffen luchtvaartmaatschappij met 1500 tot 2000 daalt.

‘Ons belangrijkste doel is om gedwongen ontslagen te voorkomen en zoveel mogelijk vaste KLM-collega’s aan het werk houden, ondanks de langdurige terugval in vluchten,’ staat in de memo. Bij KLM werken circa 28.000 mensen in vaste dienst. 

Gisteren liet KLM-topman Pieter Elbers tegen Het Parool weten dat de klap van de coronacrisis nog lang zal nadreunen. “Inmiddels is duidelijk dat het herstel van de markt en daarmee van KLM echt een langere tijd zal vergen dan een aantal maanden. Door de enorme afname van de productie zien we dat op sommige plaatsen helemaal geen of veel minder werk is. We voorzien dat wij ook na deze crisis voor langere tijd minder vervoer en daardoor minder werk zullen hebben.”

Kleiner KLM

‘We moeten naar een kleinere KLM,’ schetst de bedrijfstop in de memo. ‘Dat doen we zoveel mogelijk via natuurlijk verloop — mensen die met pensioen gaan of zelf besluiten elders te gaan werken. We zullen daarnaast veel minder of geen externe en tijdelijke krachten inhuren en aflopende contracten niet verlengen.’

Woensdag kregen cabinemedewerkers met een tijdelijk contract dat afloopt tussen eind april en begin juli te horen dat dit niet wordt verlengd. Elders in het bedrijf is dat al eerder gebeurd. ‘Nu het werk is weggevallen, zal hun contract wanneer het afloopt niet worden verlengd.’

‘Dat is een ingrijpende beslissing. Het gaat om waardevolle collega’s die we niet graag laten gaan. Maar vanwege de huidige omstandigheden en de zorgelijke vooruitzichten kunnen we niet anders. Juist om het bedrijf zo goed mogelijk door deze crisis heen te loodsen en om voor zoveel mogelijk collega’s banen te behouden.’

Noodsteun

De luchtvaartmaatschappij weerspreekt het beeld dat steunmaatregelen van het kabinet betekenen dat tijdelijke krachten in dienst gehouden moeten worden. ‘Bij de NOW-regeling (waarbij een deel van de loonbetaling wordt gecompenseerd) geldt dat de werkgever geen vaste medewerkers ontslaat gedurende de periode waarin hij noodsteun krijgt. Dat doen we dan ook niet en dat proberen we ook in de toekomst te voorkomen.’ Uitzendkrachten zijn bovendien in dienst van uitzendbureaus, die zelf aanspraak kunnen maken op ondersteuning vanuit de NOW-compensatie.

‘Veel andere luchtvaartmaatschappijen ontslaan duizenden werknemers; dat is gelukkig bij KLM nu niet aan de orde.’ Zo liet British Airways donderdag weten 36.000 werknemers tijdelijk te schorsen, zodat de maatschappij hen geen loon hoeft te betalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden